ظریف: با وجود وعده اوباما نگران تحریم‌های جدید کنگره نیستیم

آذوح: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که در صورت وجود حسن نیت می‌توان طی شش ماه به توافقنامه هسته‌ای دائم با گروه ۱+۵ دست یافت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ظریف که دوشنبه ۱۴ بهمن در حضور شورای روابط خارجی آلمان سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت که از احتمال اعمال تحریم‌های جدید از سوی کنگره آمریکا علیه ایران، نگران نیست.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در سخنرانی هفتگی خود گفت با هر قانونی که کنگره مذاکرات با ایران را در معرض خطر قرار ‌دهد، مقابله خواهد کرد. اعضایی از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در مجلس سنای آمریکا، لایحه‌ای را تهیه کرده‌اند تا در صورت عدم موفقیت در اجرای توافقنامه هسته‌ای موقت با ایران، تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال شود.
ایران به نوبه خود تهدید کرده است که اگر این لایحه تصویب شده و به قانون تبدیل شود، از مذاکرات جاری برای دست یابی به توافق نهایی، کنار خواهد رفت.
ظریف در سخنرانی خود گفت: «در صورت وجود حسن نیت می‌توان طی شش ماه به توافق نهایی دست یافت. از تصمیم کنگره آمریکا نگران نیستم... رئیس جمهوری آمریکا وعده وتوی آن را داده است
حدود سه ماه پیش ایران و گروه ۱+۵ به توافقنامه‌ای موقت دست یافتند که مدت زمان اجرای آن ۶ ماهه است. بنا بر این توافقنامه، در ازای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور کاهش می‌یابد.
قرار است مذاکرات بر سر توافقنامه نهایی، ۲۹ بهمن آغاز شود.
آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.
ظریف در سخنرانی خود ادامه داد: «ایران هیچ‌گاه علیه هیچ کس اقدام به حمله نظامی نمی‌کند
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف تا کنون چند بار در چارچوب گفت‌و‌گو‌ها بر سر برنامه اتمی ایران، با یکدیگر دیدار کرده‌اند.
ظریف در مصاحبه‌ای که اخیرا با رویترز داشته، تاکید کرده است که ایران حاضر نیست در هیچ توافقنامه‌ای، تحقیقات بر سر سانترفیوژهای پیشرفته را، کنار بگذارد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn