آمريکا انتقال بخشی از پول بلوکه شده به ايران را تاييد کرد

آذوح: وزارت خزانه‌داری آمريکا تاييد کرد که ۵۵۰ ميليون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده به ایران انتقال یافته است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت خزانه‌داری آمريکا دوشنبه ۱۴ بهمن ماه تاييد کرد که بر اساس توافق هسته‌ای اخير ميان ايران و شش قدرت جهانی، روند انتقال مبلغ ياد شده از ۳۱ ژانويه شروع شده است، اما از افشای نام بانکی که اين نقل و انتقالات بانکی را انجام داده خودداری کرد.
بر اساس توافق ژنو که سوم آذرماه حاصل شد و از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد، قرار است طی شش ماه ايران بتواند در هشت نوبت به ۴.۲ (چهار و دو دهم) ميليارد دلار از دارايی‌های نفتی بلوکه شده خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد.
اين حجم از منابع مالی ايران در هر نوبت، در ازای عمل گام به گام ايران به تعهدات هسته‌ای خود در چهارچوب توافق ژنو در دسترس تهران قرار داده خواهد شد. قسط دوم ايران ۱۰ اسفند ماه و به مبلغ ۴۵۰ ميليون دلار است.
اگرچه خزانه‌داری آمريکا از افشای نام بانکی که مسئوليت انتقال پول ايران را بر عهده گرفته خودداری کرده، اما شنبه ۱۲ بهمن ماه عباس عراقچی، معاون وزير خارجه ايران و از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای  اعلام کرد که اولين قسط ۵۵۰ ميليون دلاری ايران به حساب مربوطه در يک بانک در سوئيس واريز می‌شود. وی گفت که عمليات بانکی از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.
شبکه خبر ايران دوشنبه از يک منبع آگاه که نامی از وی نبرد، نقل قول کرده است که مبلغ ياد شده به حساب بانک مرکزی ايران در سوئيس واريز شده است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی نيز دوشنبه واريز پول به مبلغ ياد شده به حساب ايران را تاييد کرد و گفت که بخشی از پول بابت بدهی‌های ايران به سازمان‌های بين‌المللی يا بورسيه دانشجويان ايرانی خارج از کشور هزينه می‌شود.
يک سخنگوی خزانه‌داری آمريکا به رويترز گفته است که هيچ بانک آمريکايی در نقل و انتقال اين مبلغ نقش نداشته، اما خود دولت آمريکا تسهيلاتی برای کمک به انتقال دارايی‌های رفع توقيف شده ايران ارائه کرده است.
اخيرا کاخ سفيد کل دارايی‌های بلوکه شده ايران در خارج را ۱۰۰ ميليارد دلار عنوان کرده بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn