مقام آمریکایی: رفتن شرکت های خارجی به ایران پیام بدی دارد

آذوح: وندی شرمن گفت نمایندگان شرکت های خارجی به این امید به ایران می روند که مذاکرات هسته ای به نتیجه نهایی برسد، اما آمریکا معتقد است که این شرکت ها "هنوز هیچ قراردادی با ایران منعقد نکرده اند"
وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده هسته ای این کشور با ایران گفت که رفتن نمایندگان شرکت های خارجی به تهران در شرایط فعلی، پیام بدی را به مسئولان ایرانی می هد.
خانم شرمن در عین حال افزود که رفتن این شرکت ها به ایران بر دولت این کشور تاثیر می گذارد، چون در میان مردم انتظار بهبود شرایط اقتصادی را ایجاد می کند که برآورده نشدنش به واکنش آنها می انجامد.
معاون وزارت امور خارجه آمریکا این اظهارات را سه شنبه ۴ فوریه (۱۵ بهمن) در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بیان کرد که برای پاسخگویی به انتقادات سناتورها راجع به مذاکرات هسته ای با ایران برگزار شده بود.
در این جلسه، باب کورکر، سناتور جمهوری خواه، توافق هسته ای گروه ۱+۵ با ایران را "ضعیف" توصیف کرد و گفت این توافق تنها برخی از فعالیت های هسته ای ایران را متوقف می کند اما سایر فعالیت ها ادامه خواهد یافت.
اقای کورکر افزود با سست شدن تحریم ها، شرکت های خارجی از هم اکنون در حال زمینه سازی برای سرمایه گذاری در ایران هستند.
وندی شرمن در پاسخ گفت نمایندگان شرکت های خارجی به این امید به ایران می روند که مذاکرات هسته ای به نتیجه نهایی برسد، اما آمریکا معتقد است که این شرکت ها "هنوز هیچ قراردادی با ایران عقد نکرده اند".
دیوید کوهن، معاون وزارت دارایی آمریکا هم که مسئول اجرای تحریم هاست، در این جلسه گفت پیام دولت آمریکا به شرکت های خارجی این است که درهای ایران برای کسب و کار باز نیست.
آقای کوهن: "آنچه ما در جواب می شنویم این است که این علاقه وجود دارد که در آینده اگر یک توافق جامع حاصل شود و تحریم ها تا حدود زیادی برداشته شود این شرکت ها به سراغ بازار ایران بروند."
به علاوه او گفت که هفت میلیارد دلار ارائه شده در این مدت به ایران باعث بهبود اقتصاد این کشور نخواهد شد.
مقام های دولت آمریکا گفته اند که این توافق فقط چارچوبی برای حل اختلافات جدی با ایران است و چشمششان را بر این واقعیت که رسیدن به توافق جامع چقدر دشوار خواهد بود نبسته‌اند.
    "در پی انتشار اخبار مربوط به معامله ۱۸ میلیارد دلاری ایران و روسیه، ایالات متحده به هر دو کشور هشدار داده است که انجام این معامله ممکن است به وضع تحریم های جدید بینجامد"
اخیرا نمایندگان ۱۰۰ شرکت فرانسوی به ایران سفر کرده و در مورد دورنمای فعالیت در این کشور به مذاکره پرداخته اند.
به جز فرانسه نمایندگان تجاری و صنعتی چندین کشور اروپایی دیگر از جمله آلمان و هلند نیز به زودی به ایران سفر می کنند.
گزارش‌های تایید نشده حاکی است که شرکت‌های آمریکایی هم از طریق نمایندگان خود در کشورهای دیگر مذاکرات خود را بامقامات عالی رتبه ایران شروع کرده‌اند.
روزنامه فایننشال تایمز اخیرا از قول یک تحلیلگر اقتصادی نوشت وقتی نمایندگان تجاری اروپایی از محل مذاکره با مقامات ایرانی خارج می شوند گاهی نمایندگان شرکت‌های آمریکایی را می بینند که وارد محل مذاکره می‌شوند.
به گفته این تحلیلگر، با اینکه حضور آمریکایی‌ها فرصت های اروپایی‌ها را محدود خواهد کرد اما سبب دلگرمی آنها می‌شود که تحریم‌ها لغو خواهند شد.
نگرانی سناتورها
در این جلسه همچنین، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات ابراز نگرانی که ممکن است در پایان مهلت شش ماهه دو طرف موفق به حل اختلاف‌ها نشوند و تحریم های اعمال شده علیه ایران تضعیف شود.
سناتور دموکرات، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در این جلسه گفت: "ما رژیم بسیار موثر تحریم های بین المللی را در معرض خطر قرار داده ایم بدون آنکه به درستی پارامترهای که در توافق نهایی انتظارشان را داریم تعریف کرده باشیم."
وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این نگرانی سناتورها گفت: "توافق ژنو بی نقص نیست اما این توافق برنامه اتمی آنها را در حال فعلی متوقف می کند و بخش های قابل توجهی از آن را عقب می راند و به ما زمان می دهد تا بتوانیم در مورد توافقی جامع مذاکره کنیم."
توافقنامه ژنو موسوم به "طرح عمل مشترک" از بیستم ژانویه به اجرا گذاشته شد.
طبق آن ایران از جمله غنی سازی 20 درصدی را متوقف می کند و ذخیره اورانیوم 20 درصدی اش را خنثی می کند.
در مقابل قرار است دراین شش ماه در مجموع هفت میلیارد دلار در اختیار ایران قرار گیرد که بخشی از آن مطالبات این کشور به خاطر فروش نفت است که مسدود شده.
اگر دو طرف ظرف شش ماه به یک توافق نهایی برای حل اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران نرسند، امکان تمدید آن برای شش ماه دیگر وجود دارد.
واکنش نسبت به توافق ایران و روسیه
سه هفته پیش خبرگزاری رویترز فاش کرد که تهران و مسکو توافق کرده اند که ایران، در مقابل صدور ۱۸ میلیارد دلار نفت در سال به روسیه، به واردات کالاهای مورد نیاز خود از این کشور بپردازد.
    " در نشست امروز مجلس سنای ایالات متحده، تعدادی از نمایندگان در مورد این توافق ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه بی اثر شدن تحریم های بین المللی بر اثر توافق هسته ای ژنو دانسته اند"
در نشست امروز مجلس سنای ایالات متحده، تعدادی از نمایندگان در مورد این توافق ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه بی اثر شدن تحریم های بین المللی بر اثر توافق هسته ای ژنو دانسته اند.
وندی شرمن گفت که مقام های آمریکایی "در بالاترین سطح" تلاش کرده اند جلوی اجرای توافق دو کشور را بگیرند.
به گزارش منابع خبری، در پی انتشار اخبار مربوط به معامله ۱۸ میلیارد دلاری ایران و روسیه، ایالات متحده به هر دو کشور هشدار داده که انجام این معامله ممکن است به وضع تحریم های جدید منجر شود.
ایران و شش قدرت جهانی سوم آذر به توافق رسیدند که ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف یا کُند کند و در قبال آن، غرب از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کند و برخی تحریم‌ها را کاهش دهد.
بسیاری از اعضای کنگره آمریکا معتقدند که این توافق، فشار بر ایران را کاهش می دهد اما فاقد تضمین های لازم برای جلوگیری از ادامه برنامه هسته ای این کشور است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn