آمریکا: ظریف فاقد اختیارات مذاکره درباره سوریه است

آذوح: وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که وزیر امور خارجه ایران برای مذاکره با ایالات متحده بر سر موضوع سوریه فاقد اختیار است.
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه گفت آقای ظریف در دیدار اخیر با همتای آمریکایی خود به او اطلاع داد که نمی‌تواند درباره سوریه با او مذاکره کند.
محمد‌جواد ظریف و جان کری یکشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند تا درباره مرحله تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت‌و‌گو کنند.
مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و این گروه قرار است ۱۸ فوریه، ۲۹ بهمن، در وین برگزار شود.
به گفته خانم ساکی، جان کری در این دیدار به نگرانی‌های خود درباره روند کند انتقال تسلیحات شیمیایی حکومت بشار اسد، وضعیت بشردوستانه در سوریه و نیاز به برقراری سریع ساز‌و‌کار انتقال قدرت در این کشور اشاره کرد.
خانم ساکی افزود آقای ظریف در پاسخ به این اظهارات آقای کری تصریح کرد که فاقد اختیارات مذاکره درباره اوضاع سوریه است و به همین دلیل این دو نفر تنها درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌‌و‌گو کردند.
مخالفت آمریکا از دلایل حضور نیافتن ایران در اجلاس بین المللی سوریه، موسوم به ژنو ۲ بود که هفته پیش بدون دستیابی به نتیجه مشخصی به کار خود پایان داد.
آمریکا و دیگر کشورهای غربی، ایران را به حمایت از حکومت بشار اسد در برابر مخالفانش متهم کرده‌اند.
به گفته بعضی از ناظران غربی، تعیین سیاست خارجی ایران در رابطه با سوریه در اختیار سپاه پاسداران است و وزارت امور خارجه این کشور در این باره اختیاری ندارد.
وزرای امور خارجه ایران و آمریکا پس از سه دهه سردی در روابط دو کشور، در ماه‌های گذشته چهار دیدار داشته‌اند.
این دیدارها با واکنش منفی بعضی از متحدان آمریکا، از جمله اسرائیل مواجه شده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn