۳۰۰ نفر دیگر از حمص خارج شدند

آذوح: با ادامه آتش بس میان نیروهای دولتی و مخالفان حکومت سوریه، ۳۰۰ نفر دیگر توانستند از منطقه تاریخی شهر حمص خارج شوند.
این منطقه در یک سال و نیم گذشته تحت محاصره نیروهای دولتی بود.
هلال احمر سوریه در حساب توییترش اعلام کرد که همچنان تخلیه شهروندان از این محل ادامه دارد.
آتش بس سه روزه مخالفان و دولت بشار اسد روز دوشنبه به پایان رسیده بود اما دو طرف موافقت کردند که آتش بس ادامه یابد.
در دور پیشین مذاکرات همین که دو طرف سرانجام حاضر شده بودند چشم در چشم هم شوند و در یک اتاق روبروی هم بنشینند موفقیت بزرگی به شمار می رفت. همچنین مذاکرات با این پیش‌بینی خوشبینانه آغاز شد که ممکن است توافقی هرچند کوچک بر سر مسائل انسان‌دوستانه صورت بگیرد و حسن مطلع مذاکرات شود. اما این بار از همان آغاز فضای بدبینی بر مذاکرات سایه انداخته بود.
به جای پیش بینی توافق، به نظر می رسید هر دو طرف بنا را بر اختلاف گذاشته‌اند و نخستین نشستها که به صورت جداگانه هم برگزار شدند، به شکایت‌های طرفین مذاکرات از یکدیگر گذشت. این چشم انداز نه چندان امید بخش گویا میان قدرت‌های جهان هم حس شده و به نظر می‌رسد بر همین اساس است که روسیه پیشنهاد داد نمایندگانی از جانب دولتهای آمریکا و روسیه هم نشستی با طرفین مذاکره کننده داشته باشند تا بدین ترتیب برای اینکه جانی به گفتگوها دمیده شود تلاشی صورت بگیرد. آمریکا بلافاصله این پیشنهاد را پذیرفت و قرار است روز جمعه معاونان وزیران خارجه آمریکا و روسیه نشستی با دو هیئت مذاکره کننده سوری با حضور اخضر ابراهیمی داشته باشند.
استاندار حمص پیشنهاد آتش بس سازمان ملل متحد را پذیرفت و به این ترتیب از روز جمعه تخلیه کسانی که در این شهر در محاصره بودند آغاز شد.
تخلیه حمص در حالی انجام شد که آتش باری و تیراندازی ادامه داشت و دو طرف همدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.
گروه‌های امداد رسان می‌گویند پس از ورود امدادگران به محل برای رساندن دارو و غذا به مردم قحطی زده، تبادل آتش کار امداد را دشوار کرد و تعدادی از امدادگران ساعت‌ها نتوانستند از منطقه خارج شوند.
به گفته امدادگران این تبادل آتش باعث کشته و زخمی شدن شماری از ساکنان شهر شده است.
همزمان کلیک گفتگوهای ژنو۲ برای بازگرداندن صلح به سوریه در سوئیس از سر گرفته شد.
تحلیلگران می‌گویند احتمالا در این دور از گفتگوها پیشرفت چندانی حاصل نمی‌شود.
مخالفان می‌خواهند تا دولت بنا به آنچه در کنفرانس ژنو۱ پذیرفته بود عمل کند و زمینه را برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه فراهم کند.
دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه چنین درخواستی را ناممکن خوانده است.
کلیک دور اول گفتگوهای ژنو۲ در روز جمعه یازدهم بهمن ماه به پایان رسید. در حالی که هیچ نتیجه مشخصی از آن بیرون نیامد و دو طرف به هم تاختند.
در دور جدید که از روز دوشنبه (۲۱ بهمن) آغاز شد، دو طرف هنوز رودررو با هم دیدار نکردند.
روز اول به تعیین خط مشی برای دور جدید گفتگوها گذشت.
جنگ داخلی در سوریه که از سال ۲۰۱۱ میلادی (سه سال پیش) آغاز شده، تا به حال منجر به کشته شدن بیش از یکصدهزار نفر از مردم سوریه و خانه به دوشی بیش از ۹ و نیم میلیون نفر شده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn