شوک عمیق بر پیکر دولت اردوغان/ 288 نفر از حزب عدالت و توسعه استعفا دادند

آذوح: ستون های اقتدار حزب عدالت و توسعه یکی پس از دیگری در حال فرو ریختن است و استعفاهای متعدد از این حزب افزایش یافته است . نکته قابل توجه پیوستن مستعفیان به قویترین حزب مخالف تورکیه (حزب جمهوری خواه خلق تورکیه) می باشد .
به گزارش روزنامه جمهوریت تورکیه، روز گذشته 10 فوریه،288 تن از اعضای حزب عدالت و توسعه وابسته به رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور با ارائه استعفای خود به حزب جمهوری‌خواه خلق که بزرگترین حزب مخالف در تورکیه به شمار می‌آید، پیوستند.
آن‌ها اعلام کردند که در اعتراض به عدم کاندیداتوری افراد متبوعشان در انتخابات پارلمانی استعفای خود را ارائه دادند. آن‌ها همچنین تاکید کردند که ترجیح می‌دهند به بزرگترین حزب مخالفان در تورکیه بپیوندند.
پیشتر نیز یکی از نمایندگان منطقه ازمیر در پارلمان ترکیه استعفای خود را از حزب عدالت و توسعه ارائه داده بود چرا که معتقد بود مسئولان این حزب در منزل وی دستگاه شنود کار گذاشته‌اند.
قبل از این نیز مقاماتی چون وزیر اقتصاد،وزیر کشور و وزیر محیط زیست تورکیه از حزب عدالت و توسعه استعفا داده بودند . وزارت محیط زیست همچنین خواستار کناره گیری رجب طیب اردوغان شده بود.
دولت اردوغان در پی رسوایی های فساد بزرگ مالی نزدیکان حزب حاکم با مشکلات مختلفی مواجه شده است . گستره رسوایی ها تا فرزندان رجب طیب اردوغان نیز پیشرفت کرده و استعفاهای متعدد از این حزب،وضعیت را برای رجب طیب اردوغان غیر قابل کنترل کرده است .
در حالی که رسوایی ها مالی حزب عدالت و توسعه آشکار شده است اما دولت اردوغان از هیچ یک از روندهای قبلی این حزب عقب نشینی نکرده و طی تصویت لایحه ای مبنی بر محدود کردن اینترنت، یک ماه است که هر چند روز یکبار تظاهرات و درگیری های مختلفی بین پلیس ضد شورش تورکیه و معترضان به این لایحه صورت می گیرد که تشنج سیاسی در تورکیه را پابرجا نگه داشته است .
لازم به ذکر است انتخابات شهرداری ها در تورکیه نیز روز 10 فروردین با شرکت نمایندگان 27 حزب برگزار می شود که پیش بینی میشود با روند موجود اقتدار حزب عدالت و توسعه کم رنگ تر از هر زمان در ده سال گذشته خواهد بود.
گفتنی است رجب طیب اردوغان در روزهای گذشته سفری به ایران نیز داشته است که بیش تر برای فرار از ناکامی های داخلی این حزب می تواند باشد و رجب طیب اردوغان می خواهد با سیاست خارجی جدیدی اوضاع را برای حزب عدالت و توسعه بهتر کند .
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn