بیش از چهار هزار کشته سوری در طول مذاکرات ژنو ۲

آذوح: سه هفته پس از آغاز مذاکرات صلح در ژنو، آمار کشته‌های سوری بیش از هر زمان دیگری از آغاز جنگ داخلی در سوریه است.
به گزارش خبرگزاری رویترز همزمان با میانجی‌گر‌ی‌های بین‌المللی برای مذاکره نمایندگان حکومت بشار اسد و مخالفان، دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اعلام کرد از دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه)، روزانه  به‌طور متوسط ۲۳۰ سوری کشته شده‌اند.
به گفته رویترز مشخص نیست که این خونریزی‌ها تا چه حد نتیجه مذاکرات ژنو بوده است، مذاکراتی که دو طرف با به‌دست آوردن قلمروی بیشتر درصدد بهبود موقعیت خود در آن هستند.
    در روزهای اخیر نظامیان دولتی با پشتیبانی حزب‌الله لبنان حملات زمینی و هوایی گسترده‌ای را در شهر  استراتژیک “یرمود” سوریه در نزدیکی مرز لبنان، آغاز کرده‌اند
کنفرانس ژنو ۲ روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) در مونترو سوئیس گشایش یافت و در آن افزون بر نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون آن نمایندگانی از ۴۰ کشور در گفت‌وگوها شرکت داشتند. در روزهای پایانی این کنفرانس نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون به گفت‌وگوی مستقیم نشستند اما این گفت‌وگوها جز هماهنگی برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان حمص نتیجه‌ای در بر نداشت
دور دوم این مذاکرات نیز روز دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه (۱۰ فوریه) آغاز شد.
در روزهای اخیر نظامیان دولتی با پشتیبانی حزب‌الله لبنان حملات زمینی و هوایی گسترده‌ای را در شهر  استراتژیک “یرمود” سوریه در نزدیکی مرز لبنان، آغاز کرده‌اند.
دور اول مذاکرات در شرایطی برگزار شد که دولت مخالفان را تروریست می‌خواند و مخالفان نیز خواستار دولت انتقالی بدون حضور بشار اسد بودند. بر اثر این مناقشات، گفت‌وگوهای دور نخست بی‌نتیجه ماند.
در مذاکرات دور دوم نیز شرایط تفاوت چندانی نکرده است. چند روز پیش از آغاز دور دوم مذاکرات ژنو ۲ آتش‌بس موقت در شهر حمص نقض شد. همچنین، کاروان کمک‌رسانی سازمان ملل نیز هدف تیراندازی قرار گرفت.
    اخضر ابراهیمی در تلاش است تا دامنه گفت‌وگوها را در دو موضوع  ادامه کار نهادهای دولتی و نیز چگونه فرآیند گفت‌وگو و آشتی ملی به پیش برد
بنا بر اعلام سازمان ملل بیش از ۱۰۰ و ۳۰ هزار سوری از آغاز درگیری‌ها در این کشور کشته شده‌اند.  دیده‌بان حقوق بشر سوریه  تخمین زده است در این سه هفته، در مجموع چهار هزار و ۹۵۹ کشته شده‌اند که ۵۱۵ نفر آن‌ها زن و کودک بودند. یک‌سوم کشته‌شدگان نیز غیرنظامی هستند.
رامی عبدالرحمان، از مسئولان این گروه می‌گوید که در صورت عدم دسترسی سریع به آتش‌بس باید فوری مذاکره را در ژنو متوقف کرد.
با این حال  اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، در تلاش است تا در دومین هفته مذاکرات دامنه گفت‌وگوها را به دو موضوع دیگر گسترش دهد: چگونه ادامه کار نهادهای دولتی را باید مدیریت کرد و نیز چگونه فرآیند گفت‌وگو و آشتی ملی را به‌عنوان پیامد توافقنامه تدریجی در ژنو به پیش برد.
همزمان با ادامه مذاکرات، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، از تسلیم قطعنامه‌ای به سازمان ملل خبر داد. این قطعنامه که از سوی فرانسه و دیگر کشورها تهیه شده است، درخواست دسترسی بیشتر برای کمک‌های انسان‌ دوستانه خواهد کرد.
روسیه اعلام کرده است که چنین قطعنامه‌ای را وتو خواهد کرد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه (۱۱ فوریه) در نشست خبری مشترک با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه گفت در شورای امنیت توافق بزرگی برای فراهم کردن فضای دسترسی بیشتر به امدادگران در سوریه وجود دارد و فقط روسیه با آن مخالف است.
اوباما گفت جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و دیگران به روس‌ها گفته‌اند “در شرایطی که غیرنظامیان در سوریه گرسنگی می‌کشند این تنها سوری‌ها نیستند که مسئول این وضعیت‌اند، روس‌ها نیز اگر مانع [تصویب] چنین قطعنامه‌ای شوند، مسئول‌اند
پیش‌نویس این قطعنامه کسانی که مانع کمک‌رسانی به مردم سوریه شوند را تهدید به تحریم کرده است.
گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه روز گذشته گفت در چنین شرایطی این قطعنامه‌ اقدامی یک سویه برای مقصر جلوه دادن دولت روسیه و مداخله نظامی در سوریه است و این “غیرقابل پذیرش” خواهد بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn