پنج‌شنبه خونین کیف و توافق دولت اوکراین و اپوزیسیون

آذوح: پنج‌شنبه یکم اسفندماه (۲۰ فوریه) کیف خونبارترین روز درگیری‌ها را پشت سر گذاشت. از روز سه‌شنبه تاکنون دست‌کم ۷۷ نفر کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که سرانجام ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین و نمایندگان اپوزیسیون پس از ساعت‌ها گفت‌وگو بامداد امروز جمعه دوم اسفندماه (۲۱ فوریه) برای حل بحران این کشور به توافق رسیدند.
به‌گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری اوکراین بامداد امروز از توافق با نیروهای اپوزیسیون خبر داد.
دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد: “مذاکرات برای حل و فصل بحران سیاسی در کشور، با حضور رئیس‌جمهور اوکراین، ویکتور یانوکوویچ، رهبران اپوزیسیون و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا و روسیه به پایان رسید.”
همه طرف‌ها در ساعت ۱۲ به‌وقت محلی به توافق مشترک دست یافتند.
بر اساس این توافق قرار شد برای حل بحران، ظرف ۴۸ ساعت قانون اساسی سال ۲۰۰۴ بار دیگر به‌اجرا گذاشته شود. در قانون اساسی سال ۲۰۰۴ اختیارات رئیس‌جمهور محدودتر بود.
همچنین بر همین اساس می‌بایست یک دولت ائتلافی ظرف ۱۰ روز آینده تشکیل شود.
انتخابات جدید ریاست جمهوری و پارلمان نیز از جمله توافق‌های طرفین است که قرار است در سال جاری میلادی برگزار شوند.
نمایندگان اتحادیه اروپا به ریاست وزیر امور خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر و همتای لهستانی وی رادوسلاو سیکورسکی و همچنین نماینده‌ای از روسیه در مذاکرات دولت اوکراین و اپوزیسیون شرکت داشتند.
این “توافق” در حالی اعلام شده است که روز گذشته کیف چهره خونباری به خود گرفت.
شاهدان از شلیک تک‌تیراندازها به معترضان حاضر در میدان خبر دادند.
همچنین به گفته‌ وزارت کشور اوکراین، سه پلیس کشته، ۲۸ تن از آنان بر اثر اصابت گلوله زخمی شده‌ و ۶۷ پلیس نیز به اسارت معترضان درآمده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس با وجود بالا گرفتن خشونت‌ها، معترضان همچنان سرسختانه بر خواسته‌هایشان مبنی بر استعفای رئیس‌جمهور یانوکوویچ و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان پافشاری می‌کردند.
میدان استقلال کیف، شهر خونین
روز گذشته معترضان به سمت خطوط پلیس در میدان استقلال در قلب پایتخت اوکراین پیشروی کردند. در مقابل تک‌تیراندازهای دولتی به روی آن‌ها آتش گشودند و عده‌ای از معترضان در این درگیری کشته شدند.
با بالا گرفتن تنش در روز پنج‌شنبه، شهردار کیف، ولادیمیر ماکینکو اعلام کرد که حزب یانوکوویچ را ترک می‌کند. یکی دیگر از اعضای پرنفوذ حزب حاکم، سرگئی تیفیپکو گفت که یانوکوویچ و رهبران معترضان هردو “کنترل اوضاع را از دست داده‌اند.”
در ساعات آخر روز پنج‌شنبه پارلمان اوکراین در تلاش برای پایان دادن به خشونت‌ها، قانونی را علیه اجرایی شدن “عملیات ضدتروریستی” تصویب کرد. به موجب این قانون بنا بود تمامی نیروهای وزارت کشور به پایگاه‌های خود بازگردند. با این حال، ضمانت اجرایی این قانون مورد ابهام بود چرا که عملی شدن آن بدون همکاری دفتر ریاست جمهوری و وزارت کشور میسر نیست.
عصر پنج‌شنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از سفر سه وزیر خارجه‌ اتحادیه اروپا به کیف خبر داد. در این گفت‌وگو هر سه رهبر بر ضرورت یافتن راه حلی سیاسی برای خاتمه دادن به خونریزی‌ها توافق کردند.
اوباما ضمن اظهار نگرانی از خشونت‌ها در اوکراین، از یانوکوویچ خواست نیروهایش را بلافاصله وادار به عقب‌نشینی کند. او اضافه کرد که اوکراین باید به حق اعتراض احترام بگذارد و معترضان از خشونت بپرهیزند.
کرملین نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان دادن فوری به خشونت‌ها و برداشتن گام‌هایی در جهت “بازگشت تعادل به وضعیت و توقف اعمال تروریستی و افراط‌گرایانه” شد.
اتحادیه اروپا در نشستی اضطراری در بروکسل تحریم‌هایی را علیه مسئولان خشونت و کشتار در اوکراین تصویب کرد. به موجب این تحریم‌ها دارایی‌های عده‌ای از مقام‌های حکومتی اوکراین مسدود و محدودیت‌هایی برای سفر آنان وضع شد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn