نتانیاهو: ایران همه چیز می‌گیرد و تقریبا هیچ چیز نمی‌دهد

آذوح: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، چهارم اسفند، بار دیگر از روند گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نتانیاهو در نشست کابینه اسرائیل گفت که ایران همچنان به دنبال سلاح اتمی است و این کشور «همه چیز می‌گیرد و تقریبا چیزی نمی‌دهد
این سخنان نتانیاهو در آستانه سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به اسرائیل ایراد می‌شود.
آلمان همراه با آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه اعضای تشکیل دهنده گروه پنج‌ به علاوه یک هستند که در تلاش‌اند بر سر پرونده هسته‌ای ایران به توافقی دائمی با این کشور برسند و به اختلاف تقریبا ۱۰ ساله میان طرفین پایان دهند.
در همین باره فرانک- والتر اشتاین‌ مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه، چهارم اسفندماه در سرمقاله‌ای در روزنامه پرتیراژ اسرائیلی یدیعوت آخارونوت خطاب به اسرائیلی‌ها نوشته است: «شما تنها نیستید.» اشتاین‌مایر در این سرمقاله می‌نویسد که برنامه هسته‌ای ایران به شکل «تهدیدکننده‌ای» همچنان وجود دارد.
نخست‌وزیر اسرائیل بارها از نگرانی کشورش درباره پرونده هسته‌ای ایران صحبت کرده و معتقد است که این مذاکرات تنها سبب می‌شود ایران بتواند فرصت بیشتری برای رسیدن به بمب اتم داشته باشد.
آقای نتانیاهو اواسط فوریه گفته بود که «ایران تنها ذی‌نفع مذاکرات هسته‌ای است» و تهران را متهم کرده بود که تغییری در «رفتار خشونت‌طلب‌اش» به وجود نیاورده است.
در ادامه نگرانی‌ها دولت تل‌آویو، رادیو ارتش اسرائیل روز یکشنبه از دیدار وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران، با یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل خبر داد.
خانم شرمن قرار است چکیده‌ای از مذاکرات را در اختیار اشتاینیتز بگذارد. وی شنبه شب در جمع خبرنگاران در بیت‌المقدس گفت که توافق ایران و غرب بر اساس اعتماد محض انجام نشده است.
در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا پس از دیدار شرمن و خبرنگاران منتشر کرد، از قول او آمده است که این توافق ربطی به آنچه آمریکا بدان باور دارد، ندارد، بلکه بر اساس آن‌چیزهایی است که آمریکا می‌بیند، راستی و درستی آن‌ را می‌آزماید و رصد می‌کند.
به گفته وندی شرمن این توافقنامه بر اساس اعمالی واقعی است که به آمریکا و «جامعه جهانی این اطمینان را خواهد داد که پرونده هسته‌ای ایران تنها اهدافی صلح‌آمیز دارد
مفاد توافق‌نامه ژنو که آذرماه امسال بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک امضا شد، در ایران نیز مخالفانی داشته است. غلامحسین الهام، سخنگوی دولت دهم آن را «برخلاف قانون اساسی» خوانده و محمد حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز گفته است «دستاوردهای ژنو به نسبت امتیازهای داده‌شده ناچیز است
قدرت‌های غربی همواره ایران را متهم می‌کردند که اهداف‌اش از فعالیت‌های هسته‌ای رسیدن به سلاح و قدرت نظامی است و تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع کرده بودند.
اما ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و در چندین دور نشست با قدرت‌های جهانی اجازه داده است که بازرسان سازمان انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ایش بازدید کنند.
دور بعدی مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک قرار است که روز ۲۶ اسفندماه در وین برگزار شود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn