روسیه کمکهای اقتصادی خود به اوکراین را متوقف کرد

آذوح: آنتون سیلونوف، وزیر دارایی روسیه روز یکشنبه 23 فوریه 2014 گفت که این کشور کمکها و وامهای خود به اوکراین را در پی تغییرات سریع این کشور متوقف کرد، تا اینکه مشخص شود "ما با چه حکومتی همکاری خواهیم کرد."
سیلونوف گفت مسکو معتقد است که اوکراین برای جلوگیری از ورشکستگی باید از صندوق بین المللی پول کمک بگیرد. به گزارش سایت خبری لس انجلس تایمز این نشان از آن دارد که مسکو احتمالا نمی خواهد کمکها و وامهای خود را در اختیار یک دولت طرفدار غرب در اوکراین قرار دهد.
پس از آنکه اوکراین توافقنامه خود با اتحادیه اروپا را که حاصل سه سال مذاکره بود در ماه دسامبر گذشته کنار گذاشت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور مخلوع اوکراین 15 میلیارد دلار وام و یارانه سوخت اهدا کرد.
رد یکجانبه توافقنامه اتحادیه اروپا، که اقتصاد این کشور را در نهایت با اقتصاد اروپا یکپارچه می کرد، بصورت یکجانبه از سوی یانوکویچ باعث خشم سیاستمداران آزادیخواه و مردم شهری در این کشور شد که خواهان نزدیکی بیشتر با غرب هستند. در اواخر نوامبر اعتراضها علیه یاناکویچ و سرسپردگی او به روسیه بالا گرفت و در هفته گذشته به خشونت گرایید و تعدادی از اعتراض کنندگان و نیروهای پلیس در آن کشته شدند و در نهایت با میانجیگری اتحادیه اروپا به یک آرامش موقت منتهی شد.
مسکو در ماه دسامبر 3 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی اوکراین را خرید و جلوی ورشکستگی این کشور را گرفت. هفته گذشته هم بعد از درخواست مخالفان اوکراین برای بازگشت به دموکراسی پارلمان و کاستن از قدرت رئیس جمهور، روسیه 2 میلیارد دلار دیگر به این کشور کمک مالی کرد. اما با پیشروی مخالفان و حمایت های بین المللی کرملین تمامی کمکهای مالی بیشتر را متوقف کرده است.
سیلونوف این سخنان را در سیدنی استرالیا و در حاشیه کنفرانس وزیران دارایی گروه کشورهای 20 اعلام کرد. او گفت که در روز یکشنبه تحولات اوکراین در این نشست مطرح شد.
او گفت: "چون تحولات اوکراین بسیار شدید است، ما باید بدانیم با چه حکومتی طرف هستیم، و به همین منظور تا تشکیل حکومت جدید و شناخت سیاستهای اقتصادی آن صبر خواهیم کرد."
در همین حال روسیه اعلام کرد که از تلاشهای بین المللی برای کمک به اوکراین حمایت می کند، و این نشانه ای از کنار گذاشتن برنامه کمکهای مالی خود به این کشور است.
کمکهای صندوق بین المللی پول به اوکراین مشروط به اصلاحات گسترده اقتصادی و سیاستهای ضد فساد در این کشور خواهد بود. اوکراین دارای فاسدترین اقتصاد در میان کشورهای اروپایی و رتبه ی 144 در میان 177 کشور جهان است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn