آزادی رضا صراف و فرزندان وزیران متهم به فساد مالی تورکیه را شوکه کرد

آذوح: رضا ضراب ، باریش گولر و صالح کاآن چاغلایان آزاد شده و از زندان متریس خارج شدند.
پس از ابلاغ حکم آزادی رضا صراف و باریش گولر و صالح کاآن چاغلایان  فرزندان وزرای اسبق تورکیه که به دلیل فساد مالی استعفا کرده بودند از زندان متریس آزاد شده اند این متهمان در بررسی عملیات 17 دسامبر سال گذشته که توسط دادستانی جمهوریت استانبول اجرا می شد توسط حکم دادگاه سوم صلح و جزای استانبول آزاد شده اند و وکیل این متهمین در زندان حظور یافته همراه آنان از زندان خارج شدند.
شیدا ییلدیریم وکیل رضا ضراب در مکالمه ی تلفنی با ابرو گوندش همسر رضا به او مژده داده بود که تا امشب همسرش آزاد خواهد شد.
در همین راستا آقای بکیر بوزداغ وزیر دادستانی گفته است که هم دستگیری و هم آزادی این متهمین به تصمیم دادگاه وابسته بوده است. همراه این متهمین اوزگور اوزدمیر و حیکمت تونر نیز که در عملیات بر علیه فساد مالی دستگیر شده بودند نیز آزاد شده اند.
دادگاه استانبول دلیل این آزادی را نبودن دلایل کافی که اتهام ها را اثبات کند بیان کرده است. این دادگاه ابراز داشته است که با بررسی های مختلف به این نتیجه رسیده است که متهمان امکان فرار ندارند و مکان آنان معلوم می باشد از سوی دیگر امکان آن وجود دارد که وضعیت به نفع متهمان تغییر کند و متهمان به دلیل تضرر در خواست غرامت نیز بکنند!
همچنین گزارش داده شده است که بدلیل مرخصی سالانه ی متین چلیک قاضی دادگاه استانبول به طور غیر منتظره آقای اسلام چیچک که قاضی دادگاه دیگری بوده است به این پرونده رسیدگی کرده است که این مساله در مطبوعات تورکیه به عنوان مطلب غیر منتظره منتشر شده است.
در همین مورد کمال قیلیجدار اوغلو رهبر بزرگترین حزب مخالف گفته است که دولت می خواهد تا پرونده ی فساد مالی را ببندد. و.ی گفته است که پیشتر نیز ادعا کرده بودم این افراد را آزاد خواهند کرد.
حسیب کاپلان از حزب ملی گرای کردی صلح و دموکراسی نیز گفته است که اگر شما به عنوان دولت قانون قضایی را تغییر دهید و دادستانی را عوض کنید نتیجه همین می شود.
پیشتر گورسل تکین نماینده ی پارلمان از حزب خلق جمهوری پیش بینی کرده بود که در 25 فوریه این متهمان آزاد می شوند وی گفته است که سه روز اشتباه پیش بینی کرده بودم!
در این مورد مطبوعات تورکیه خبر داده اند که تا اطلاع ثانوی این متهمین حق خروج از کشور را ندارند و باید هفته ای یک بار با حضور در پلیس تورکیه امضا بدهند.
خبر آزادی این متهمین در اندک زمانی در شبکه های اجتماعی تورکیه صدها هزار بار باز نشر شد و کاربران افکار خود را در این مورد نوشتند.
بسیاری از کاربران معتقدند که این آزادی ضربه ای به سیستم قضایی تورکیه بوده است و پول بر عدالت غلبه کرده است.
همچنین خبری در مطبوعات تورکیه انتشار یافته است مبنی بر اینکه وزیر کشور تورکیه معمر گولر سه اتومبیل با پلاک دولتی برای رضا ضراب تخصیص داده بود. همچنین فرمانداری استانبول برای مدت دو سال رضا ضراب را تحت حمایت و محافظت فیزیکی قرار داده بوده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn