یانوکوویچ: به مبارزه با حکومت جدید ادامه می‌دهم

آذوح: ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین، برای نخستین بار پس از برکناریش از قدرت در شش روز پیش، در مجامع عمومی ظاهر شد و در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرد که به مبارزه خود علیه حکومت جدید در کیف ادامه خواهد داد.
به گزارش رویترز، نشست رسانه‌ای ویکتور یانوکوویچ امروز، جمعه ۹ اسفندماه (۲۸ فوریه) در “روستوف ـ نا ـ دونو”، در کرانه رود دُن در جنوب روسیه برگزار شد. یانوکوویچ در کنار یک روزنامه‌نگار خبرگزاری رسمی ایتار ـ تاس روسیه نشسته بود و پنج پرچم اوکراین در پشت سرش قرار داشت. سالن کنفرانس از روزنامه‌نگاران پُر شده بود.
در این نشست یانوکوویچ گفت به‌دلیل تهدیدها علیه وی مجبور به ترک کشورش و اقامت در روسیه شد.
رئیس‌جمهور پیشین اوکراین مقام‌های جدید اوکراین را “تندروهای طرفدار فاشیست‌ها و نئونازی‌ها” خطاب کرد و آن‌چه وی سیاست “غیرمسئولانه” غربی‌ها و “زیاده‌روی‌” آن‌ها در قبال تندروهای میدان استقلال کیف نامید را محکوم کرد.
وی گفت از وضعیت فعلی اوکراین “شرم” دارد و معترضان تنها مسئول خشونت‌هایی هستند که هفته گذشته ده‌ها کشته در کیف به جای گذاشت.
او همچنین گفت هیچگاه دستور گشودن آتش به روی معترضان را صادر نکرده است.
به‌گفته وی رویدادهایی که در کریمه می‌گذرد “واکنش منطقی” این “غصب قدرت” است.
شب گذشته یک گروه از مردان مسلح فرودگاه سیمفروپول، پایتخت کریمه را اشغال کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که گروه دیگری از مردان مسلح طرفدار روسیه پارلمان محلی را به اشغال خود در آوردند.
همچنین بخشی از ناوگان روسیه در دریای سیاه نیز در سباستوپول، واقع در جنوب غربی شبه‌جزیره کریمه، مستقر شده‌اند.
یانوکوویچ تأکید کرد کریمه که گرفتار تنش‌های جدایی‌طلبانه شده است باید بخشی از اوکراین باقی بماند.
کریمه، یک جمهوری خودمختار و تنها منطقه‌ای از اوکراین است که روس‌ها اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. این منطقه تا سال ۱۹۵۴ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به‌شمار می‌رفت اما بعد از لحاظ اداری به اوکراین منتقل شد.
رئیس‌جمهور برکنارشده اوکراین اعلام کرد که پس از آمدنش به روسیه، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگوی تلفنی کرده اما با او ملاقات نکرده است. وی همچنین نگفت که چه زمانی وارد روسیه شده است.
ویکتور یانوکوویچ قول داد که اگر امنیت وی تضمین شود به اوکراین بازخواهد گشت اما در همین حال افزود قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری آینده در ۲۵ ماه مه که وی آن را “غیرقانونی” خواند، شرکت کند.
یانوکوویچ در مورد یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین که شنبه گذشته از زندان آزاد شد، گفت که هرگز قصد نداشته وی را آزار دهد و موضوع تیموشنکو به قرارداد گازی مربوط بود.
قرارداد گازی تیموشنکو با روسیه برای اوکراین ۲۰ میلیارد دلار هزینه برداشت.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn