انتقاد اسرائیل از عدم انتشار گزارش آژانس علیه ایران

آذوح: دولت اسرائیل در روز جمعه ۹ اسفندماه (۲۸ فوریه) از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا تمامی اطلاعاتی را که پیرامون شبهات در مورد فعالیت‌های اتمی ایران گردآوری کرده به‌طور عمومی منتشر کند.
اسرائیل مدعی است آژانس بین ال‌مللی انرژی اتمی از انتشار گزارش مهمی درباره ایران خودداری کرده است.
این بیانیه درست پس از انتشار گزارشی در رویترز در روز گذشته منتشر شد که به نقل از منابع آگاه، حاکی از آن است که آژانس بین‌المللی نیروی اتمی سال گذشته قصد داشته گزارش مهمی را درباره ایران منتشر کند. این گزارش احتمالاً حاوی اسناد بیشتری درباره فعالیت‌های اتمی ایران و شبهات در مورد سرشت صلح‌آمیز آن بوده است. اما با گرم‌تر شدن رابطه جمهوری اسلامی با غرب،از انتشار این گزارش خودداری شده است.
این منابع به رویترز گفتند که نمی‌توان ازقبل حدس زد که آژانس در تنظیم این سند جدید چه اطلاعاتی را از میان اطلاعات گردآوری شده به کار گرفته است، اما به گفته برخی، انتشار این مدارک می‌تواند به نگرانی‌ها درباره‌ فعالیت‌های تهران بیفزاید.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌باره هیچ اظهارنظر مستقیمی نکرده است.
اسرائیل از این‌که غرب در نیمه دوم سال گذشته روابط خود را با ایران از سر گرفته است ناراضی است. اسرائیل مدعی است که ایران موفق شده از شر تحریم‌ها خلاص شود و در عین حال زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نیز حفظ کند. ایران در مقابل فعالیت‌های اتمی‌اش را صلح‌جویانه توصیف می‌کند.
یووال استاینیتس، وزیر امور استراتژیک اسرائیل گفت: “آژانس بین المللی انرژی اتمی در برابر جامعه جهانی موظف است تمامی اطلاعاتی را که به جوانب نظامی پروژه اتمی ایران مربوط می‌شوند علنی کند، و حساسیت‌های دیپلماتیک نباید مانع از انتشار آن‌ها شوند.”
او همچنین افزود: “از آن‌جایی که احتمال وجود جوانب نظامی، نقش بسیار مهمی در رسیدن به یک توافق نهایی با ایران بازی می‌کند، از شورا می‌خواهم گزارش را در اولین فرصت کامل و منتشر کند.”
اسرائیل تنها کشوری در منطقه است که تسلیحات اتمی در اختیار دارد. این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نماینده دارد اما برخلاف ایران پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده است.
منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که گزارش شورا احتمالاً به بازبینی گسترده‌تر پرونده هسته‌ای ایران منجر می‌شده است. به گفته آن‌ها این ایده در اواسط ۲۰۱۳ در شورا مطرح شد، یعنی زمانی که به نظر می‌رسید تلاش‌های شورا برای مجاب کردن ایران به همکاری با تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی به بن‌بست رسیده است.
اما با به قدرت رسیدن حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید در تهران و کوشش‌های او برای پایان دادن به منزوی ‌شدن ایران در عرصه جهانی، ایران و آژانس در نوامبر سال گذشته بر سر پیمان شفاف‌سازی گام به گام به توافق رسیدند تا از نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای بکاهند.
این پیمان کمی پیش از عقد معاهده‌ای مهم در ماه نوامبر میان تهران و شش قدرت بزرگ – ایالات متحده، روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیا و چین – بسته شد. معاهده‌ای که بناست با توافقی نهایی در ماه ژوئیه تکمیل شود.
در گفت‌وگوهای بعدی در هشتم و نهم فوریه، ایران مسئولیت اقدام درباره یکی از موضوعات مربوط به مصارف نظامی را پذیرفت. این مسئله که در گزارش ۲۰۱۱ بدان اشاره شده بود، به چاشنی‌های سیمی پلی مربوط می‌شود که ممکن است افزون بر استفاده‌ صلح‌آمیز، مصارف نظامی نیز داشته باشند.
در اسناد منتشر شده توسط شورا در نوامبر ۲۰۱۱ به فعالیت‌هایی اشاره شده بود که در گذشته در ایران جریان داشته‌اند، فعالیت‌هایی که ممکن بود برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای به کار گرفته شوند و گفته می‌شود برخی از آن‌ها هنوز هم ممکن است در جریان باشند. ایران این ادعاها را رد کرد و آن‌ها را ساختگی و بی‌اساس توصیف کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین گفته است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کرده که تحلیل‌های آن را در سند سال ۲۰۱۱ تأیید می‌کنند، اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn