مردان مسلح فرودگاه کریمه را اشغال کردند

آذوح: یک گروه از مردان مسلح شب گذشته، پنج‌شنبه هشتم اسفندماه (۲۷ فوریه) فرودگاه سیمفروپول، پایتخت کریمه را اشغال کردند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که گروه دیگری از مردان مسلح طرفدار روسیه پارلمان محلی را به اشغال خود در آوردند.
رویترز به‌نقل از خبرگزاری اینترفاکس روسیه نوشته است شاهدان عینی گفته‌اند حدود ۵۰ مرد مسلح با اونیفورم نظامی اما بدون هیچ نشان قابل شناسایی، با سه کامیون به فرودگاه آمده و آن‌جا را اشغال کردند.
اینترفاکس نوشته است یک گروه مسلح که برخی از آن‌ها نشان نیروی دریایی روسیه را داشتند به سوی فرودگاه رفته‌اند. همچنین بخشی از ناوگان روسیه در دریای سیاه نیز در سباستوپول، واقع در جنوب غربی شبه‌جزیره کریمه، مستقر شده‌اند.
کریمه، یک جمهوری خودمختار و تنها منطقه‌ای از اوکراین است که روس‌ها اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. این منطقه آخرین مرکز مخالفان دولت جدید است که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور طرفدار روسیه در روز شنبه، در کیف شکل گرفت.
کریمه تا سال ۱۹۵۴ که از لحاظ اداری به اوکراین منتقل شد، بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به‌شمار می‌رفت.
روز گذشته در سیمفروپول مردان مسلح پارلمان محلی را اشغال کرده و پرچم روسیه را بر ساختمان آن آویختند.
کمی بعد اُلکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین در “ردا”، پارلمان مرکزی اوکراین، به روسیه هشدار داد و گفت: “من فرماندهی ناوگان نظامی روسیه در دریای سیاه را فرامی‌خوانم. هرگونه حرکتی فراتر از مرزهای تعیین‌شده تجاوز نظامی به‌شمار خواهد رفت.”
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که همتای روس وی، سرگئی لاوروف، در گفت‌وگوی تلفنی با وی اطمینان داد که مسکو در کشور همسایه خود اوکراین دخالت نظامی نخواهد کرد.
گامی به پس
جان کری در نشست رسانه‌ای خود با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت: “ما بر این باوریم که هر کس باید گامی به پس بردارد و از هر نوع اقدام تحریک‌آمیزی پرهیز کند.”
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: “روزهای آینده خواهیم دید که گزینه روسیه با اعلامی که امروز [در مورد عدم دخالت نظامی در اوکراین] کرد مطابقت دارد.”
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در یک تماس تلفنی پشتیبانی ایالات متحده از دولت آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر جدید اوکراین را اعلام کرد.
صدها نفر از طرفداران روسیه در مقابل پارلمان محلی کریمه گرد آمدند.
روز گذشته پارلمان اوکراین با اکثریت آرا آرسنی یاتسنیوک را به نخست‌وزیری اوکراین برگزید.
ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور برکنارشده اوکراین که اکنون در روسیه به‌سر می‌برد اعلام کرده است که همچنان رئیس‌جمهور اوکراین است. یانوکوویچ گفته است بعد از ظهر امروز، جمعه ۹ اسفندماه (۲۸ فوریه) در یک نشست رسانه‌ای در “روستوف ـ نا ـ دونو”، در کرانه رود دُن در جنوب روسیه شرکت خواهد کرد.
مردان مسلحی که پارلمان محلی کریمه را اشغال کرده‌اند تاکنون هیچ درخواستی را مطرح نکرده‌اند و به نظر می‌رسد پلیس نیز چنین اقدامی را یک رویداد امنیتی در نظر نگرفته و به‌شکل ظاهری از ساختمان پارلمان حفاظت می‌کند.
این در حالی است که صدها نفر از طرفداران روسیه در آن‌جا گرد آمده بودند و در میان آن‌ها افراد مسنی دیده می‌شدند که با ترانه‌های رزمی دوران اتحاد شوروی می‌رقصیدند.
محاصره پارلمان محلی کریمه مانع از برگزاری نشست نمایندگان نشد. آن‌ها در این جلسه تصمیم گرفتند که یک همه‌پرسی برای تعیین حاکمیت کریمه برگزار شود. بنا به تصمیم پارلمان کریمه این همه‌پرسی در روز ۲۵ ماه مه، روز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برای انتخاب جایگزین ویکتور یانوکوویچ، برگزار خواهد شد.
در ساعات نخستین امروز مأموران پلیس با بیان این‌که حفاظت از ساختمان پارلمان را تضمین می‌کنند در مورد مردان مسلحی که پارلمان را اشغال کردند چیزی نگفتند. آن‌ها حتی نگفتند که این افراد مسلح همچنان در ساختمان پارلمان هستند یا آن‌جا را ترک کرده‌اند.
پرچم روسیه همچنان بر ساختمان پارلمان کریمه آویخته است و در آخرین طبقه آن چراغ‌ها روشن‌اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn