اوباما: اسرائیل برای صلح باید تصمیمات سخت بگیرد

آذوح: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن گفت که پیشرفت مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها نیازمند "تصمیمات دشوار" است و آقای نتانیاهو باید آماده اتخاذ چنین تصمیماتی باشد.
آقای نتانیاهو در پاسخ گفت که اسرائیلی ها از او انتظار دارند "محکم" بایستد و فلسطینی ها را متهم کرد که سهم خود را برای کاهش تنش ها انجام نداده اند.
دولت آمریکا اظهار امیدواری کرده که توافق اولیه میان دو طرف تا ۲۹ آوریل حاصل شود، اما از ماه ژوئیه گذشته که مذاکرات صلح پس از سه سال توقف از سر گرفته شد، پیشرفت های اندکی به دست آمده است.
رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل پیش از دیدار خصوصی در کاخ سفید، در حضور خبرنگاران سخن می گفتند.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم قرار است تا پایان ماه جاری میلادی در واشنگتن با آقای اوباما و سایر مقام های آمریکایی دیدار کند.
آقای اوباما امروز گفت: "تشکیل دو کشور، یعنی کشور یهودی اسرائیل و کشور فلسطین با مردمی که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی می کنند هنوز ممکن است، اما کار دشورای است و هر دو طرف باید نرمش نشان دهند".
رئیس جمهور آمریکا گفت که مهلت تعیین شده در ماه آوریل نزدیک می شود و "تصمیمات دشوار باید اتخاذ شود".
او گفت: "آقای نخست وزیر این تصمیمات را بر اساس تعهد کامل به امنیت اسرائیل و توجه به این امر اتخاذ خواهد کرد که امنیت اسرائیل نهایتا از طریق صلح با همسایگانش ارتقاء می یابد".
آقای نتانیاهو در این دیدار به آزاد کردن زندانیان فلسطینی، عقب نشینی از غزه و سایر گام هایی اشاره کرد که اسرائیل برای کاستن از تنش برداشته است.
او گفت: "اسرائیل سهم خود را انجام داده است، اما متأسفانه باید بگویم که فلسطینی ها چنین نکرده اند".
نخست وزیر اسرئیل خواهان به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان کشور یهودی توسط فلسطینی ها شد.
آقای نتانیاهو گفت: "بهترین تضمین برای صلح، قوی بودن است و این چیزی است که مردم اسرائیل از من انتظار دارند: اینکه در مقابل انتقادات و فشارها محکم بایستم."
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn