هشدار محمود عباس درباره شکست احتمالی مذاکرات صلح

آذوح: در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل مسئولیت بن‌بست ایجاد شده در گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها را متوجه مذاکره‌کنندگان طرف مقابل دانسته است، رهبر تشکیلات خودگردان نیز هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات به نهادهای بین‌المللی مراجعه خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که به آمریکا رفته است، دوشنبه ۱۲ اسفند در دیدار با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفت: «مردم اسرائیل از من انتظار دارند که در برابر فشارهای بین‌المللی، قاطعانه ایستادگی کنم».
نتانیاهو این سخنان را در واکنش به درخواست باراک اوباما در خصوص لزوم «اتخاذ تصمیمات دشوار» در مذاکرات صلح بیان کرد.
رییس جمهوری آمریکا با اشاره به مهلت دو ماهه‌ای که برای پایان دادن به مذاکرات سیاسی باقی مانده است، اتخاذ تصمیماتی را که برای اسرائیل «سخت» است، ضروری دانست و گفت، هنوز زمان برای تحقق «اندیشه دو ملت، دو کشور» به قوت خود باقی است.
اما نخست وزیر اسرائیل پاسخ داد که دولت او «تعهدات خود را انجام داده و از جمله، زندانیان امنیتی فلسطینی را که برای رهایی آنها قول داده بود، آزاد کرده است».
نتانیاهو این موضع خود را نیز تکرار کرد که برای صلح، «فلسطینی‌ها باید اسرائیل را به عنوان "کشور یهود" به رسمیت بشناسند».
باراک اوباما پیش از این دیدار با نتانیاهو، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ گفته بود از نتانیاهو خواهد پرسید که اسرائیل تا چه زمانی می‌خواهد کرانه باختری را در اشغال خود داشته باشد.
اوباما همچنین به بلومبرگ گفت، سرخوردگی فلسطینی‌ها نسبت به روند صلح، در حالی که ساخت و سازها در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری ادامه دارد، می‌تواند فلسطینی‌ها را به طغیان دوباره بکشاند.
رییس جمهوری آمریکا این را نیز افزوده بود که این بار ناکامی روند صلح برای اسرائیل هزینه خواهد داشت و آمریکا دیگر نمی‌تواند مانند گذشته در برابر درخواست‌های فزاینده برای انزوا و تحریم اسرائیل، حامی اسرائیل باقی بماند، و شرایط بین‌المللی «توان مدیریت بحران» علیه اسرائیل را ضعیف کرده است.
کاخ سفید گفته است که اوباما دو هفته دیگر با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردانی دیدار می کند تا از او نیز بخواهد که روند گفت‌وگوهای سیاسی با اسرائیل نرمش نشان دهد.
با وجود این، آقای عباس، دوشنبه ۱۲ اسفند، در رام‌الله گفت: «اگر طرح جان کری موجب عملی شدن خواسته‌های فلسطینی‌ها نشود، ضرورتی ندارد که دوران مذاکرات، از ۹ ماه دوره اولیه تعیین شده، طولانی‌تر گردد».
ابومازن این را نیز گفت که فلسطینی‌ها در صورت ناکام شدن مذاکرات، (برای تحقق استقلال فلسطین) به نهادهای بین‌المللی مراجعه خواهند کرد.
جان کری در «ایپک»: تلاش صلح به‌خاطر نوبل نیست
این درحالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد که «همه تلاش‌های وی برای تحقق رویاهای اسرائیل در راه صلح و امنیت واقعی و حفظ عزت و شرف فلسطینی‌ها و تحقق استقلال کشور فلسطین است».
آقای کری دوشنبه ۱۲ اسفند در سخنرانی در «ایپک»، لابی آمریکایی طرفدار اسرائیل، که نشست سالیانه خود را در واشینگتن برگزار کرده است، گفت کوشش‌های وی به خاطر این نیست که تنها بگویند او بود که موجب برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها شد.
این سخنان آقای کری واکنشی صریح به گفته چند هفته پیش ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل بود که با ناخشنودی از طرح صلح تهیه شده از سوی جان کری، گفته بود «زودتر یک نوبل صلح به او بدهند که دست از سر اسرائیل بردارد».
جان کری در سخنرانی در «ایپک» این را نیز گفت که «شرایط برای موفقیت مذاکرات اسرائیل و فلسطینی ها، فراهم است».
افزایش ۱۲۳ درصدی ساخت و ساز در یهودی‌نشین‌ها
درحالی که فلسطینی‌ها و جامعه جهانی از ساخت و سازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ناخشنود هستند، گزارش‌های تازه رسانه‌های اسرائیلی نشان می‌دهد که دولت نتانیاهو اجازه داده است ساخت و سازها در یک سال گذشته به میزان ۱۲۳ درصد افزایش یابد.
این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که محمود عباس تاکید کرد، فلسطینی‌ها از این ساخت و سازها خشمگین هستند و بعید نیست که میز مذاکرات را به خاطر «این تحریکات» ترک کنند.
با وجود این، آقای عباس گفت تنها اگر این ساخت وسازها قطع شود و شمار بیشتری از زندانیان فلسطینی آزاد شوند، فلسطینی‌ها حاضر خواهند بود که برای مدت محدود دیگری، دوره مذاکرات سیاسی با اسرائیل را تمدید کنند.
حمله جنگنده‌های اسرائیلی به بیت حانون
در این میان، در تحولات میدانی در سرزمین‌های فلسطینی، حمله جنگنده‌های اسرائیل به غزه، یک کشته و دو زخمی بر جای نهاد.
سخنگوی ارتش اسرائیل از هدف قرار دادن «یک مقر تروریستی» در «بیت حانون» در شمال باریکه غزه خبر داد.
این حمله در اولین ساعات بامدادی سه شنبه ۱۳ اسفند صورت گرفت.
اسرائیل می‌گوید فارغ از میزان آسیب احتمالی جانی یا مالیِ ناشی از حملات راکتی فلسطینی‌ها از غزه به سوی جنوب اسرائیل، این کشور به هر تعرض راکتی واکنش نشان خواهد داد.
حماس که حاکم بر نوار غزه است، می‌گوید نیروهای این سازمان و جهاد اسلامی فلسطین به تفاهم نانوشته دو سال پیش با اسرائیل متعهد هستند، اما شبه نظامیان وابسته به تشکل‌های «خودسر» این حملات راکتی را انجام می‌دهند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn