ژنرال ایلکر باشبوگ، فرمانده سابق ارتش ترکیه آزاد شد

آذوح: یک دادگاه در ترکیه، روز جمعه 7-3-2014 ، دستور آزادی فرمانده پیشین ارتش این کشور، ژنرال ایلکر باشبوگ را صادر کرد.
ژنرال باشبو دوسال پیش به همراه بیش از دویست ملی گرای دیگر به اتهام کودتا علیه اردوغان نخست وزیر این کشور و طرح توطئه موسوم به ارگِنِکن بازداشت و به حبس ابد محکوم شده بود.
دادگاه قانون اساسی ترکیه اعلام کرد، هنگام رسیدگی به پرونده این ژنرال در دادگاه قبلی حقوق وی ضایع شده بود.
ژنرال باشبوگ پس از آزادی گفت: "ملت بزرگ ترکیه بزودی متوجه شد که ممکن نیست که ژنرال ارشد یک دولت و سربازانش را متهم به این کرد که در راس یک سازمان تروریستی قرار دارند و اینکه ما هیچ ارتباطی با فعالیت های کودتاگران نداریم".
گفتنی است که محاکمه متهمان به کودتا علیه دولت ترکیه در سال 2007 آغاز شد و پس از 5 سال در سال گذشته با دستگیری ژنرال باشبوگ و محکومیت او وارد مرحله جدیدی شد.
کارشناسان امور ترکیه می گویند، این پرونده انعکاسی از یک دهه نبرد میان حزب اسلامگرای حاکم بر ترکیه و سکولارهای بنیادگرای طرفدار خط مشی آتاتورک بنیانگذار این کشور بوده است.
در همین حال یک منبع در دفتر نخست وزیری ترکیه روز جمعه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دهم اوت یعنی پس از پایان دوره ریاست جمهوری عبدالله گل رئيس جمهور فعلی ترکیه برگزار خواهد شد.
دوره ریاست جمهوری در ترکیه 7 سال است اما با اصلاحاتی که اخیر در قانون اساسی این کشور انجام گرفت دوره ریاست جمهوری به 5 سال تبدیل شد.
پیشتر رئیس جمهور توسط پارلمان انتخاب می شد اما پس از تعدیل قانون اساسی مقرر شد که از راه انتخابات تعیین شود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn