بن‌بست دیپلماتیک؛ ادامه تنش‌ها در کریمه

آذوح: در پاسخ به تنش امنیتی در منطقه کریمه که از جانب روسیه تشدید شده، هنوز راه حال دیپلماتیک مشخصی مطرح نشده است. با این حال پیشروی و کنترل نیروهای روسیه در این منطقه همچنان ادامه دارد.
نیروهای روسیه کنترل پاسگاه مرزی اوکراین در غرب کریمه را در اختیار گرفتند و سی پرسنل آن را در داخل پاسگاه حبس کرده‌اند.
روز شنبه، هشت مارس، نیروهای روسیه کنترل پاسگاه مرزی اوکراین در غرب کریمه را در اختیار گرفتند و سی پرسنل آن را در داخل پاسگاه حبس کرده‌اند. این یازدهمین پاسگاهی است که تحت کنترل نیروهای روسی قرار می‌گیرد. تصرف مناطق جنوبی اوکراین به دست نیروهای روسی از ۱۱ روز پیش بدون هیچ گونه درگیری جدی آغاز شد. نیروهای اوکراینی در شماری از مناطق به اسارت درآمده‌اند، اما مقاومت مسلحانه‌ای از خود نشان ندادند.
آخرین تحرک نظامی روسیه در اشغال یازدهمین پاسگاه مرزی این بار بدون شلیک گلوله صورت پذیرفته است. در روز شنبه هواپیمای گشت مرزی اوکراین هدف آتش روسیه قرار گرفت و شبه نظامیان نقابدار طرفدار روسیه با تیراندازی هوایی از ورود بازرسان اروپایی به کریمه جلوگیری کردند.
به گزارش خبرگزاری تلگراف این فشار مضاعف روسیه بر منطقه کریمه در حالی رخ می‌دهد که امریکا پیشتر به مسکو هشدار داده بود که اشغال منطقه کریمه راه را بر دیپلماسی خواهد بست و بر تنش میان غرب و شرق خواهد افزود. در مقابل، وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه امریکا، جان کری، به آمریکا هشدار داد که از برداشتن قدم‌های شتاب‌زده و نسنجیده اجتناب کند. او افزود این قدم‌های شتاب‌زده بر روابط میان این دو کشور لطمه وارد خواهد کرد و اثرات منفی آن تنها متوجه خود امریکا خواهد بود.
در همین راستا اوباما و پوتین نیز در روز جمعه ۷ مارس گفتگوی تلفنی طولانی مدتی داشتند. به گزارش واشینگتن پست، پوتین در این گفتگوی تلفنی اظهار داشت که روسی‌تباران ساکن کریمه دربرابر حمله ناسیونالیست‌های اوکراینی به پشتیبانی نیروهای روسی نیاز دارند. وی افزود که دولت اکراین کاملا غیرقانونی است و به همین علت، اقدام روسیه برای دفاع از روسی‌تبارهای ساکن اکراین اقدامی مشروع است.
روسیه بارها پس از تحولات اخیر اکراین به خطر روی کار آمدن یک دولت نئوفاشیست و افراطی اشاره کرده است.
روسیه بارها پس از تحولات اخیر اوکراین به خطر روی کار آمدن یک دولت نئوفاشیست و افراطی اشاره کرده که به نگرانی درباره وضعیت اقلیت‌های ساکن اوکراین دامن زده است. روز یکشنبه نهم مارس، بار دیگر یک مقام عالی‌رتبه روسی از غرب خواست که برای جلوگیری از به قدرت رسیدن نئوفاشیست‌ها در اوکراین یاری برسانند. این سخنان در حالی مطرح شد که یک رهبر راست افراطی آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرده است.
دمیترو یاروش، رهبر جنبش شبه نظامی راستگرا، نقش مهمی در اعتراضات سه ماهه اوکراین علیه رییس‌جمهور این کشور ایفا کرد که از حمایت روسیه برخوردار بود. او در روز شنبه اعلام کرد که برای انتخابات ریاست جمهوری در ۲۵ مه (ششم خرداد) نامزد خواهد شد. به گزارش رویترز، مقامات روسی سایر رهبران معترض اوکراینی را نیز همچون یاروش تصویر می‌کنند تا اپوزیسیون اوکراین را ناسیونالیست‌های افراطی تحت قیمومیت غرب معرفی کنند.
اوباما نیز در گفتگوی تلفنی‌اش با پوتین گفته است که هیچ گونه حمله‌ای به روس‌تبارهای اوکراین صورت نگرفته و روسیه باید اقدامات غیرقانونی خود را در رابطه با کریمه متوقف سازد و در عوض به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد تا شرایط را بررسی کنند.
در برابر تنش‌های اعمال شده از جانب روسیه، اوکراین در تلاش است تا حد امکان از درگیری‌ها بکاهد.  به گزارش رویترز و به نقل از وزیر دفاع اوکراین، این کشور برنامه‌ای برای اعزام نیروهای نظامی خود به کریمه ندارد. وی گفته است که نیروهای اوکراینی تمرین‌های نظامی خود را در محل استقرار کنونی خود ادامه خواهند داد. گمانه زنی‌های رسانه‌ای پیش‌تر از جابه‌جایی نیروهای نظامی اوکراینی در پاسخ به محاصره کریمه خبر می‌دادند. با این حال به نظر می‌رسد، اوکراین هنوز وضعیت عادی خود را در فعالیت‌های نظامی دنبال می‌کند
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn