یانوکوویچ: من رییس جمهور قانونی اوکراین هستم و بزودی برمی‌گردم

آذوح: ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور برکنار شده اوکراین که به روسیه گریخته امروز در نطقی که از تلویزیون روسیه پخش شد تاکید کرد که خود را رییس جمهور مشروع اوکراین می‌داند.
رییس جمهور برکنار شده اوکراین، دولت اوکراین را نامشروع دانست و آنها را ملی‌گرایان تندرو و نئوفاشیست نامید.
آقای یانوکویچ که از روستوف-نا-دونو شهری در جنوب روسیه، در حاشیه رود دُن سخن می‌گفت برای اولین بار از نهم اسفند (۲۸ فوریه) در انظار عمومی ظاهر می‌شد.
در آن روز آقای یانوکویچ پس از سه ماه تظاهرات مخالفان و ناآرامی در اوکراین، این کشور را ترک کرد اما در نطقی طولانی اعلام کرد که هنوز زمام امور را در دست دارد.
اما پارلمان اوکراین او را از قدرت خلع کرد و رییس پارلمان الکساندر تورچینف بعنوان رییس جمهور موقت قدرت را بدست گرفت.
رییس جمهور سابق اوکراین گفت از این کشور فرار نکرده و مجبور شده برای حفظ جان خود از دست تندروها در روسیه پناه بگیرد: "من مطمئنم زمانی که اوضاع بهتر شود، که خیلی دیر نخواهد بود بدون شک به کیف برخواهم گشت."
او تاکید کرد که من قدرت را پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌ام به کسی تحویل نداده‌ام، "هنوز زنده هستم و بر اساس قانون اساسی اوکراین هم استیضاح نشده‌ام."
او افزود "من هم تنها رییس جمهور و هم تنها فرمانده کل قوای مشروع اوکراین هستم."
آقای یانوکوویچ دولت جدید اوکراین را "کودتاچی" و "دار و دسته" افراطیهای ملی‌گرا نامید و گفت دیر یا زود این افراد به سزای اعمال خود خواهند رسید.
رییس جمهور سابق اوکراین در این نطق هفت دقیقه‌ای به زبان روسی، انتخابات ریاست جمهوری چهارم خرداد (۲۵ مه) اوکراین را "غیرقانونی و نامشروع" خواند و گفت دولت جدید "مسئول درد و رنج ملت است."
او همچنین به همه‌پرسی کریمه که یکشنبه آینده برای پیوستن به روسیه برگزار می‌شود اشاره کرد و دولت جدید اوکراین را مسئول آن دانست: "اعمال شما باعث شد کریمه درخواست جدایی کند، مردم جنوب و شرق حتی با وجود اینکه مسلسل‌ها به سمتشان گرفته شده می خواهند عزت خود را حفظ کنند."
تبلیغات برای همه‌پرسی کریمه در سیفروپول
رییس جمهور سابق اوکراین گفت دولت جدید مردم را فریب داده و برای آنها روزگار سختی رقم زده اما ملت در نهایت "قیام خواهد کرد و متحد خواهد شد."
بن‌بست سیاسی
در همین حال بن بست دیپلماتیک بین روسیه و غرب همچنان ادامه دارد.
دیروز سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت پیشنهادهای جان کری وزیر خارجه آمریکا برای حل بحران "نامناسب" است چون این پیشنهادها شرایطی را که به دلیل "کودتا" در اوکراین ایجاد شده بعنوان عامل بحران در نظر گرفته است.
کاخ سفید در پاسخ گفت روسیه به پرسش‌هایی که جان کری هفته گذشته پیش روی آقای لاوروف گذاشت هنوز پاسخ رسمی نداده از جمله اینکه آیا روسیه حاضر به دیدار با مقامات دولت جدید اوکراین هست یا نه.
جن پساکی سخنگوی کاخ سفید گفت واشنگتن می‌خواهد روسیه با دلایل محکمی نشان دهد که حاضر است راه حل دیپلماتیک آمریکا را برای تسهیل مذاکره با دولت جدید اوکراین بپذیرد.
در این حال جان کری وزیر خارجه آمریکا هم گفته است دخالت نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه دیپلماسی را بسیار دشوار کرده است.
آمریکا می گوید اگر همه‌پرسی کریمه برگزار شود دیگر جایی برای مذاکره باقی نمی‌ماند و غرب چاره ای جز اعمال تحریم علیه روسیه نخواهد داشت.
با بی نتیجه ماندن تلاشهای دیپلماتیک مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا امروز در لندن دیدار می‌کنند تا وضع تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه را بررسی کنند.
به گفته لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اعمال تحریم‌ را می‌توان از همین هفته آینده آغاز کرد.
اتحادیه اروپا و آمریکا هم دخالت نظامی روسیه در اوکراین هم همه‌پرسی کریمه را غیر قانونی خوانده‌اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn