تظاهرات اعتراضی در ترکیه دو کشته برجای گذاشت

آذوح: خبرگزاری‌ها روز پنجشنبه از کشته شدن يک معترض و يک نيروی پليس در درگيری‌های پس از مراسم خاکسپاری برکين الوان، جوان معترض که ماهها پس از برخورد پلیس در کما بود، خبر داد.
به گزارش روز پنجشنبه ۲۲ اسفند خبرگزاری آلمان، معترض کشته شده يک جوان ۲۲ ساله بود که بر اثر جراحت مغزی در شهر استانبول درگذشت اما افسر پليس در اثر حمله قلبی که ظاهرا به علت اثر گاز اشک‌آور بود در استان تونسلی جان خود را از دست داده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پليس ضد شورش در شهرهای مختلف ترکيه و به خصوص استانبول و آنکارا (پايتخت) از گلوله‌های پلاستيکی، ماشين‌های آب‌پاش فشار قوی و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضانی که تعداد آنها دو و نیم ميليون‌ نفر تخمين زده می‌شود، استفاده کرده است.
تازه‌ترين تظاهرات اعتراضی در ترکيه، در واکنش به مرگ بِرکين اِلوان، نوجوان ۱۵ ساله‌ای برگزار می‌شود که در جريان تظاهرات ۹ ماه پيش اين کشور، برای خريد نان از خانه خارج شده بود اما پس از برخورد يک گلوله گاز اشک‌آور به سرش، به کما رفت.
او که به نماد اعتراضات در ترکيه عليه دولت رجب طيب اردوغان تبديل شده بود، روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند درگذشت.
خبرگزاری‌های بين‌المللی از خشم و عصبانيت شديد معترضان ترکيه پس از درگذشت برکين الوان خبر می‌دهند.
ده‌ها هزار نفر از معترضان با پليس ضد شورش درگير شده و با سر دادن شعارهای ضد دولتی، خواستار استعفای رجب طيب اردوغان، نخست وزير شده‌اند.
معترضان، ترافيک را در برخی نقاط استانبول و آنکارا قطع کرده‌اند و در شعارهای خود، پليس ضد شورش و نخست وزير اين کشور را «قاتل» برکين الوان معرفی می‌کنند.
اين در حالی است که آقای اردوغان، تظاهرات اعتراضی اخير را «غير دموکراتيک» توصيف کرده است.
اتحاديه‌های دانشجويی و کارگری ترکيه، سردمدار اعتراضات به دولت اسلام‌گرای رجب طيب اردوغان شده‌اند و آن را به فساد مالی و تلاش برای سرکوب آزادی اينترنت و رسانه‌ها متهم می‌کنند.
برکين الوان، هشتمين فرد کشته شده در جريان اعتراضات ۹ ماه اخير است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn