دراعتراضات و تظاهراتهای گسترده در ترکیه بیش از 500 نفر بازداشت شدند

آذوح: در شهر استانبول ترکیه هزاران نفر مقابل «جم ‌خانه» واقع در میدان «اوک» که پیکر «برکین الوان» در آنجا نگهداری می‌شود تجمع کردند.
جمعیت شهروندان با سردادن شعارهای «برکین یک نونهال بود» و «مرگ بر قاتلان برکین الوان» در آن میدان منتظر رسیدن کاروان حامل پیکر «الوان» هستند. مراسمی مقابل «جم‌خانه» در میدان اوک استانبول پس از رسیدن کاروان حامل پیکر «الوان» در ساعت 12 امروز آغاز خواهد شد.
شهروندان و راهپیمایان نفرت و انزجار خود را نسبت به پلیس و دولت ترکیه بخاطر قتل «برکین الوان» نشان دادند.
برکین الوان جوان 15 ساله بود که در حین تظاهرات پارک گزی استانبول بدست پلیس ترکیه از ناحیه سر زخمی شد و به مدت 269 روز در کما بود. وی دو روز پیش دربیمارستان درگذشت. درگذشت الوان سراسر ترکیه  را به قیام و تظاهرات برضد دولت شوراند. علاوه بر شهرهای مختلف ترکیه در دهها شهر کردستان هم دهها هزار نفر بر ضد اردوغان, نخست‌وزیر ترکیه و دولت وی تظاهرات کردند.
3 شهروند در مراسم تدفین برکین الوان، نوجوان پانزده ساله‌ای که به یکی از نمادهای تظاهرات ضد دولتی در ترکیه تبدیل شده، جان باختند.
برکین الوان که در تظاهرات تابستان گذشته برای خرید نان به بیرون از خانه رفته بود، پس از اصابت گلوله گاز اشک آور به حالت اغما فرورفته بود، دو روز پیش درگذشت.
گزارش‌ها حاکی است که یکی از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی به کشته شدن این نوجوان در درگیری‌های شهر استانبول جان باخت.
امروز هم در «اوک میدانی» استانبول میان گروهی از تظاهرکنندگان و گروهی از نژادپرستان وابسته به دولت درگیری خیابانی روی داد که بر اثر آن هم شهروندی به نام «بوراک جان» جان باخت. این شهروند بر اثر اصابت گلوله به سر وی جان باخته است. دو شهروند دیگر هم زخمی شدند.
همچنین گفته شده یک افسر پلیس نیز در شرق ترکیه در جریان رویارویی با معترضان دچار سکته قلبی شد و جان سپرد.
مرکز اطلاع‌رسانی «سازمان حقوق بشر ترکیه» در گزارشی موارد نقص حقوق بشر را که در تظاهرات اعتراضی اخیر شهروندان ترکیه به علت مرگ «برکین الوان» برگزار شده بود را اعلام کرد.
در ادامه گزارش با اشاره به مرگ «برکین الوان» آمده است:" مقامات ترکیه در مورد مرگ مشکوک «برکین الوان» هیچگونه تحقیقاتی انجام ندادند. نیروهای پلیس نیز مسئولیت قتلی را که انجام داده‌اند بر عهده نمیگیرند
«برکین الوان» از سوی نیروهای پلیس ترکیه کشته شد که موج عظیمی از نارضایتی را در سراسر ترکیه به راه انداخت.
نیروی پلیس نیز با دستورات مقامات ترکیه همان خشونت‌ها را که باعث مرگ «برکین الوان» شد بار دیگر در این تظاهرات علیه شهروندان تکرار کرد."
بنا به این گزارش نیروهای پلیس ترکیه بسوی شهروندانی که در مقابل بیمارستان «اوکمیدانی» تجمع کرده بودند گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرد. در این درگیری‌ها شخصی به نام «رمضان آپایدن» از ناحیه سر به شدت مجروح شد.
در آنکارا نیز نیروهای پلیس از سلاح FN- 303  که استفاده از آن توسط نیروهای پلیس ممنوع اعلام شده بود استفاده کردند. در آنکارا 15 نفر مجروح و صدها نفر بازداشت شدند.
در ازمیر 5 نفر مجروح و 109 نفر بازداشت شدند.

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn