تاتارهای مسلمان کریمه خواستار مداخله ناتو شدند

آذوح: مصطفی جمیلف رهبر تاتارهای مسلمان کریمه روز پنجشنبه ۲۲ اسفندماه۹۲ از پیمان نظامی اتلانتیک شمالی “ناتو” خواست تا قبل از وقوع  “قتل عام ” وارد عمل شود. وی از مردم مسلمان اوکراین خواست، تا رفراندوم الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه که قرار است یکشنبه آینده اجرا شود را تحریم کنند.
رهبر تاتارهای مسلمان  اظهار داشت که قصد دارد با آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو دیدار کند و اگر دیدار با راسموسن امکان‌پذیر نباشد، احتمالا رهبر تاتارها با معاون وی دیدار خواهد داشت. همچنین وی با سفرای کشورهای عضو ناتو نیز ملاقات خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ اقدام جدی از سوی غرب صورت نپذیرفته است، گفت که محدودیت‌های ویزا علیه روسیه تاثیر چندانی نخواهد داشت.
جمیلف افزود: “ما اعلام کردیم که اوکراین بایستی گروه‌های حافظ صلح سازمان ملل را دعوت کند اما من معتقدم که روسیه در شورای امنیت است و از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد بنابرین این مسئله امکان‌پذیر نخواهد بود.”
رهبر مسلمان کریمه همچنین در گفت : “اگر روش‌های دیگر عملی نشود شاید ناتو نیروهایش را بفرستد و این کار را زمانی انجام می‌دهد که فاجعه‌ای رخ دهد. ما می‌خواهیم که مسئله فرستادن نیرو قبل از روی دادن فاجعه اتفاق افتد.
وی گفت روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این زمینه تلفنی گفت وگو کرده است و طی این تماس نسبت به مشروعیت شورایی را که روز یکشنبه توسط نیروهای طرفدار روسیه در کریمه به منظور تصویب الحاق این منطقه به روسیه سازمان‌دهی شده بود، شک کرده است.
وی خاطر نشان کرد که به پوتین یادآور شده است تاتارها مسلمان قصد جنگ با روسیه را ندارند اما از در کنار اوکراینی ها از تمامیت ارضی کشورشان دفاع خواهند کرد.”
گفتنی است که جامعه مسلمان تاتار بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از دو میلیون ساکن منطقه کریمه را شامل می‌شوند.
دیدار جان کری با لاروف در لندن
در پی شدت گرفتن بحران سیاسى در اوکراین پس از مانور روسیه در مرز مشترک با این کشور، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا خود را برای دیدار با همتای روسی اش، سرگی لاوروف، در لندن آماده می کند.
به گفته کارشناسان امور اوکراین وروسیه این دیدار شاید به عنوان آخرین شانس برای دست یابی به راه حلی برای پایان دادن به بحران جزیره کریمه باشد.
همزمان با تلاش های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا و اروپا درباره اقدامات تلافی جویانه علیه روسیه، پس از همه پرسی الحاق این جزیره به روسیه، به مسکو هشدار داده است.
آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر دولت موقف اوکراین نیز با ایراد سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل، از روسیه خواست تا نیروهای نظامیش را از شبه جزیره کریمه عقب براند و مذاکرات واقعی را آغاز کند.
او سپس به زبان روسی از سفیر روسیه در سازمان ملل پرسید که آیا روسیه خواهان جنگ است؟
ویتالی چورکین، سفیر روسیه نیز با بیان این که مستقیما به آقای یاتسنیوک پاسخ می دهد، گفت: “روسها خواهان جنگ نیستند. ما نمی خواهیم تنش افزایش یابد.”
گزارشهای رسیده از واشنگتن حاکی است که وزیر امور خارجه آمریکا در مکالمه تلفنی روز پنجشنبه با همتای روسی اش ، تاکید کرده که افزایش تنش بوسیله روسیه، برای این کشور هزینه دربرخواهد داشت.
العربیه فارسی
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn