مشارکت گسترده مردم کریمه درهمه‌پرسی الحاق به روسیه

آذوح: همه‌پرسی در کریمه در ۱۲۰۰ حوزه با صندوق‌های شیشه‌ای برگزار می‌شود. میزان مشارکت مردم چشمگیر و بالای ۵۰ درصد است. نخست وزیر کریمه می‌گوید الحاق به روسیه بازگشت‌ناپذیر خواهد بود.
همه‌پرسی در کریمه
سرگئی آکسیونف، نخست وزیر کریمه از مشارکت ۵۰ درصدی رای‌دهندگان در همه‌پرسی خبر داد. او هنگام رای دادن تاکید کرد که نتیجه رفراندوم الحاق کریمه به روسیه بازگشت‌ناپذیر است و این الحاق عملا انجام شده است. آکسیونف افزود که مردم کریمه یکشنبه شب، این الحاق را جشن می‌گیرند.
همه‌پسی در کریمه از ساعت ۷ صبح یکشنبه ۱۶ مارس در ۱۲۰۰ حوزه رای‌‌گیری با صندوق‌های شیشه‌ای آغاز شده‌ است. عموم ناظران، مشارکت مردم را چشمگیر خوانده‌اند.
شبه‌جزیره کریمه نزدیک دو میلیون نفر جمعیت دارد که حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از آنها واجد شرایط برای حضور در همه‌پرسی هستند. به گفته روزنامه‌نگاران خارجی، بیش از یک سوم مردم تا ساعت ۱۱ صبح رای خود را به صندوق‌ها ریخته بودند.
تاکنون خبری از بروز حادثه در حوزه‌های رای‌گیری اعلام نشده است. مسئولان حوزه‌های رای تاکید کرده‌اند که  تاتارها شرکت فعالی در همه‌پرسی داشته‌اند. این در حالی است که تشکل‌های اقلیت تاتار از بایکوت همه‌پرسی  خبر داده بودند.
هم‌زمان دولت موقت اوکراین اعلام کرده که روسیه محاصره پایگاه‌های نظامی اوکراین در کریمه را برای چند روز لغو کرده است. اوکراین و روسیه توافق کرده‌اند تا روز ۲۱ مارس آتش‌بس برقرار باشد و هیچیک از نیروهای طرفین، دست به تیراندازی و اقدامات تحریک‌آمیز نزند.
همه‌پرسی کریمه
از سوی دیگر، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرده که تعداد سربازان روسی مستقر در کریمه به ۲۲ هزار نفر رسیده که ۴۰۰۰ نفر نسبت به روز جمعه ۱۴ مارس بیشتر شده است.
دریادار ایگور تنیوچ می‌گوید این نقض توافق روسیه و اوکراین در میزان استقرار نیرو در دریای سیاه و تهدیدی علیه حاکمیت کریمه است. به گفته او، روسیه مجاز بود در سال ۲۰۱۴ حداکثر تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در شبه‌جزیره کریمه داشته باشد.
مقامات روسی اما می‌گویند که توافق یاد شده اجازه استقرار ۲۵۰۰۰ سرباز در کریمه را به روسیه داده است.
وزیر دفاع اوکراین هم‌چنین اعلام کرده که سربازان روس، یک تاسیسات گازی در خاک اوکراین را محاصره‌کرده‌اند. تنیوچ در عین حال ، وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه بر سر کریمه را منتفی دانسته است.
در حالی‌که درشرق اوکراین اوضاع آرام گزارش می‌‌شود، تظاهرات  موافقان و مخالفان الحاق کریمه به روسیه در دونتسک با درگیری همراه شد. زد و خورد میان هواداران اروپا و روسیه در این تظاهرات به جراحت چندین نفر و کشته شدن یک نفر انجامید.
همه پرسی کریمه
یک کهنه سرباز هوادار روسیه رای موافق خود را نشان می‌دهد
همه‌پرسی در کریمه در ساعت ۱۹ به وقت محلی پایان می‌گیرد و نتیجه آن تا آخر شب یکشنبه ۱۶ مارس اعلام خواهد شد.
تکاپوی تشدید تحریم روسیه
در ‌آستانه همه‌پرسی کریمه، گروه “جی۷” از تلاش برای حذف روسیه از اجلاس این گروه خبر داد. هفت کشور بزرگ صنعتی جهان متشکل از آمریکا‌، کانادا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و آلمان اعلام کرده‌اند که اجلاس مشورتی خود را در شهر لندن و بدون حضور روسیه برگزار می‌کنند.  قرار این اجلاس پیش از بحران اوکراین در شهر سوچی گذاشته شده بود.
کشورهای غربی هنوز از وتوی قطعنامه شورای امنیت از سوی روسیه، شوکه هستند اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن دفاع از این اقدام، همه‌پرسی در کریمه را نیز قانونی خوانده است.
شورای اروپا، ناتو و آمریکا یکصدا همه‌پرسی در کریمه را مغایر با قوانین بین‌المللی خوانده و آن را محکوم کرده‌اند. روسیه  وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۷ مارس گردهم خواهند آمد تا لیست نهایی افرادی را آماده کنند که مسئول بحران در اوکراین و کریمه شناخته می‌شوند. این تحریم‌ها شامل مسدود کردن حساب بانکی این افراد در اروپا و سلب حق مسافرت آنها به کشورهای اروپایی است.
پوستر رفراندوم
یک پوستر تبلیغاتی رفراندوم کریمه: پیش به سوی همه‌پرسی، نابود باد فاشیسم
اما نظرسنجی موسسه افکار سنجی “امنید” نشان می‌دهد که بیشتر آلمانی‌ها مخالف تحریم علیه روسیه هستند و نگرانند که این اقدام روی اقتصاد کشورشان تاثیر منفی بگذارد.
روزنامه “بیلد آم زونتاگ” به نقل از این موسسه می‌نویسد، ۴۲ درصد مردم آلمان دوستدار واکنش دیپلماتیک به روسیه هستند. ۲۷ درصد معتقدند که غرب باید نتیجه رفراندوم کریمه را قبول کند. ۵۷ درصد هم بیم دارند که تنش موجود، روی رشد اقتصادی آلمان تاثیر منفی بگذارد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn