صدور مجوز استفاده سربازان اوکراینی از سلاح در کریمه

آذوح: در پی کشته شدن یک افسر اوکراینی در سیمفرِپول، دولت موقت اوکراین امروز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه (۱۸ مارس) به نیروهای مسلح خود در کریمه اجازه استفاده از سلاح برای دفاع از خود را داد.
به‌گزارش رویترز، تاکنون نیروهای مسلح اوکراینی که در کریمه مستقر بودند به‌منظور جلوگیری از احتمال درگیری نظامی، از برخورد نظامی با نیروهای روسی که سه هفته است به این منطقه وارد شده‌اند، پرهیز می‌کردند.
امروز ولادیسلاو سلزنیوف، سخنگوی ارتش اوکراین از کشته شدن یک افسر اوکراینی در پایگاه نظامی واقع در حومه شهر سیمفرپول مرکز شبه‌جزیره کریمه بر اثر تیراندازی خبر داد. این افسر از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر جدید اوکراین با اشاره به تصمیم دولت روسیه مبنی بر به‌رسمیت شناختن الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور و آغاز تیراندازی به سوی نظامیان اوکراین گفت: “بحران در این منطقه وارد فاز نظامی شده است.
یاتسنیوک همچنین کشته شدن افسران نظامی اوکراین را “جنایت جنگی” دانست.
وزارت دفاع اوکراین نیز امروز در بیانیه‌ای نوشت: “در رابطه با مرگ یک نظامی اوکراینی، نیروهای اوکراینی در کریمه اجازه دارند برای دفاع از خود و حفاظت از جان نظامیان اوکراینی از سلاح استفاده کنند.”
امروز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نخستین سخنرانی را خود را پس از همه‌پرسی روز یکشنبه در کریمه و اعلام استقلال این بخش از اوکراین، انجام داد و مواضع مسکو در این‌باره را اعلام کرد.
پوتین که در جمع نمایندگان دوما و مجلس علیا سخن می‌گفت همه‌پرسی کریمه را بر اساس قوانین بین‌المللی “کاملا قانونی” دانست و گفت: در این همه‌پرسی مردم کریمه به الحاق این شبه‌جزیره به روسیه رأی دادند و دلیل آن نیز تاریخ مشترکی است که ما با کریمه داریم.”
وی تأکید کرد که مسکو به حقوق تمام اقلیت‌های موجود در کریمه احترام خواهد گذاشت و وعده داد که روسیه به دوران “ظلم‌”هایی که بر این اقلیت‌ها رفته پایان خواهد داد.
پوتین طرح پیوستن کریمه به اوکراین در گذشته را “نقض قوانین اتحاد شوروی” خواند و گفت این تصمیم بدون مشورت با مردم کریمه صورت گرفت.
وی تأکید کرد: “همه می‌دانند که کریمه از آن روسیه و سواستوپل نیز به روسیه تعلق دارد.”
رئیس‌جمهور روسیه تحولات اخیر در اوکراین را به “جنایتکاران” نسبت داد و آن را “کودتا” نامید.
پوتین گفت: “آن‌ها با نئونازی‌های و طرفداران هیتلر که در جنگ جهانی علیه روسیه جنگیدند در پی آنند تا اوکراین را به آشوب بکشند.”
به‌گفته پوتین، مردم کریمه از ترس بازگشت ظلم‌ها و جنایت‌های دوران نازی‌ها خواهان پیوستن به روسیه شدند و مسکو نیز به درخواست‌ آن‌ها “خیانت” نخواهد کرد.
وی با بیان این‌که “غربی‌ها به دنبال خون‌ریزی هستند” گفت اگر نیروهای نظامی روسیه در کریمه نبودند “در این منطقه جنایت‌های بسیاری رخ می‌داد.”
پوتین افزود: “اروپایی‌ها و آمریکا قانونی را که خود نوشته‌اند و بر اساس آن چندین کشور مستقل شد را اکنون غیرقانونی می‌دانند.”
رئیس‌جمهور روسیه در بخشی از سخنان خود به شدت به آمریکا تاخت و گفت: “آمریکایی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند برای دنیا قانون وضع کنند و برای همه تصمیم بگیرند. شیوه آن‌ها این است که ابتدا از طریق شورای امنیت مقاصد خود را پیش ببرند و زمانی که موفق به این کار نشوند بدون اجازه سازمان ملل به اجرای اهداف خود خواهند پرداخت. ما این رویکرد را در لیبی،‌ افغانستان،‌ عراق و کشورهای دیگر شاهد بودیم. آن‌ها با به‌راه انداختن انقلاب‌های رنگی جهان را به آشوب کشیدند و بهار عربی را به زمستان عربی تبدیل کردند.”
ولادیمیر پوتین ضمن بیان این‌که “غرب از خطوط قرمز خود عبور کرده”، گفت: “ما به آن‌ها می‌گویم جنگ سرد را پایان دهند و به خواست ملت روسیه احترام بگذارند. روسیه به مرحله‌ای رسیده که فشار بیشتری را تحمل نمی‌کند و واکنش سختی نشان خواهد داد.”
پس از سخنرانی پوتین، وی و مسئولان کریمه در مقر دوما توافقنامه پیوستن کریمه به روسیه را امضا کردند.
این توافقنامه باید توسط مجلس نمایندگان روسیه نیز تأیید شود. پوتین در سخنان خود از نمایندگان پارلمان خواست تا به این توافقنامه رأی مثبت دهند.
پیش از این رویدادها باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نخستین اظهارنظر خود پس از همه‌پرسی کریمه از قرار گرفتن برخی مسئولان بلندپایه روسیه و اوکراین در فهرست تحریم‌های آمریکا خبر داد و گفت در صورت ادامه سیاست‌های مسکو تحریم‌ها نیز افزایش می‌یابد.
اوباما تأکید کرد که اقدامات روسیه سبب انزوای بیشتر مسکو در جهان خواهد شد و به اقتصاد این کشور آسیب خواهد رساند.
وی تأکید کرد که جامعه جهانی و آمریکا به هیچ وجه همه‌پرسی کریمه را قبول نخواهند کرد و اقدامات روسیه در این منطقه را محکوم می‌کنند.
اوباما در همین حال گفت هنوز فرصت‌ برای حل سیاسی بحران وجود دارد و آمریکا خواهان مذاکره مستقیم میان روسیه و اوکراین است.
رادیو زمانه
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn