درگیری لفظی آمریکا و روسیه در شورای امنیت بر سر اوکراین

آذوح: شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه 19-3-2014 شاهد بحث و جدل داغ میان نماینده آمریکا و روسیه در باره بحران اوکراین بود، بطوری که دو نماینده کلماتی نامتعارف و به دور از هنجارهای دیپلماتیک باهم رد و بدل کردند.
سامانتا پاور نماینده آمریکا ضمن توصیف الحاق کریمه به خاک روسیه به رفتاری بسیار زشت، خطرناک ومخالف قوانین بین المللی، خطاب به روسیه گفت:"یک دزد ممکن است با دزدیدن چیزی آن را در اختیار خود بگیرد، اما این به معنای کسب حق مالکیت بر آن نیست".
سفیر آمریکا همچنین گفت:" در صورتیکه روسیه به تحرکات تجاوزکارانه خود ادامه دهد، واشینگتن آماده است که اقدامات بیشتری در زمینه تحریم ها علیه مسکو اتخاذ کند".
پاور با اشاره به تحریم های ایالات متحده و اروپا علیه مسکو که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه صورت گرفت گفت: "آمریکا مداخله نظامی روسیه در کریمه و الحاق آن به خاک این کشور را نمی پذیرد و چنانچه روسیه بخواهد مناطق دیگری از اوکراین را به خاک خود ضمیمه کند، واشنگتن آماده است که در برابر آن اقدام کند".
از سوی دیگر ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با اعتراض به سخنان پاور گفت:" شنیدن چنین اهانت‌هایی نسبت به کشورم کاملا غیر قابل قبول است".
نماینده روسیه در ادامه گفت: "اگر نماینده آمریکا بخواهد در شورای امنیت با هم همکاری داشته باشیم حاضریم، اما در رابطه با کریمه باید بداند که دیروز یک اتفاق تاریخی مهمی روی داد و یک بی عدالتی تاریخی برطرف شد".
در همین حال جیرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد گفت: "اشغال یک سرزمین از را توسل به زور یا حتی تهدید، غیرقابل قبول است و به رسمیت شناخته نخواهد شد".
نماینده روسیه با تاکید دوباره بر مشروعیت همه پرسی در کریمه، گفت:"مردم کریمه سرنوشت خود را تعیین کردند و انتخاب آنها باید محترم شمرده شود".
وی افزود:" شبه جزیره کریمه در سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف به اوکراین ملحق شد و اکنون آن ظلم تاریخی برطرف شده است."
از سوی دیگر یوری سرگیف، سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد گفت:" رفراندم و الحاق کریمه به روسیه غیر قانونی است و کشورش آن را به رسمیت نمی شناسد".
وی از کشورهای جهان خواست که همه پرسی کریمه و الحاق آن به روسیه را به رسمیت نشناسند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn