نیروهای روس پایگاه دریایی اوکراین را در فئودوسیا اشغال کردند

آذوح: مقامات اوکراینی به بی‌بی‌سی گفته‌اند نیروهای روس امروز دوشنبه ۲۴ مارس (چهارم فروردین) یک پایگاه دریایی این کشور را در فئودوسیا در شبه جزیره کریمه تصرف کرده‌اند.
این سومین حمله از این نوع در ۴۸ ساعت گذشته بوده است.
ولادیسلاو سلزنیوف سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت نظامیان روس با اسلحه‌های خودکار و نارنجک‌های گیج‌کننده (stun grenades) از دو سو به این پایگاه حمله و آن را محاصره کرده‌ و افسران آن را به اسارت گرفته‌اند.
یکی از سربازان این پایگاه به رویترز گفت در این حمله تیراندازی‌هایی صورت گرفته و پایگاه اکنون کاملا به اشغال نیروهای روس در آمده است.
نیروهای روس تا بحال کنترل بیشتر پایگاه‌های نظامی اوکراین را در کریمه را به دست گرفته‌اند و بنا به گزارش خبرگزاری‌ اینترفکس روسیه تا دیروز پرچم این کشور بر بالای ۱۸۹ پایگاه و نهاد نظامی اوکراین در کریمه برافراشته شده بوده است.
فئودوسیا یکی از آخرین مناطق این شبه جزیره بود که همچنان در کنترل اوکراین باقی مانده بود هر چند که از مدتی پیش در محاصره نیروهای روس بود.
در دو روز گذشته نیز دو پایگاه دیگر در شبه جزیره کریمه محاصره و به تصرف نظامیان هوادار روسیه در آمده بود.
بیشتر پایگاه‌های نظامی اوکراین در کریمه به اشغال روس‌ها در آمده است
روز شنبه نیروهای زرهی با تخریب دیوارها، تیراندازی و پرتاب نارنجک وارد پایگاه هوایی بلبک در کریمه شده و آن را اشغال کرده بودند. این پایگاه در نزدیکی سواستوپول واقع است.
در این حمله نظامیان لباس‌های بی نشان به تن داشتند و روشن نبود افراد ارتش روسیه هستد یا شبه‌نظامیان محلی هوادار روسیه.
الکساندر تورچینف، رئیس جمهور موقت اوکراین دیروز خواستار آزادی فرمانده این پایگاه هوایی شد.
آقای تورچینف دستگیری سرهنگ یولی ممچور را "آدم‌ربایی" توصیف کرد. تاکنون هیچ خبری از اینکه سرهنگ ممچور به کجا منتقل شده در دست نیست اما گفته می‌شود او به یک زندان نظامی برده شده است.
پیش از آن نیروهای هوادار روسیه پایگاه نیروی دریایی اوکراین در غرب شبه جزیره کریمه را اشغال کرده بودند.
دیروز ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده ارشد ناتو از اینکه نیروی نظامی روسیه که در مرزهای شرقی اوکراین مستقر شده "بسیار بسیار بزرگ و بسیار بسیار آماده‌" است ابراز نگرانی کرده بود.
ژنرال بریدلاو گفته بود نیروهای روسیه ممکن است برای تصرف منطقه خودمختار ترانس‌نیستریای مولداوی نیز اقدام کنند.
بحران در اوکراین و منطقه دریای سیاه از حدود چهار ماه پیش آغاز شد.
در ماه فوریه دولت ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین که از حمایت روسیه برخوردار بود، پس از سه ماه تظاهرات مخالفان و ناآرامی در اوکراین سقوط کرد.
بیشتر حملات را نظامیانی با لباس‌های بدون نشان و با ماسک انجام می‌دهند
پس از آن رییس پارلمان اوکراین الکساندر تورچینف بعنوان رییس جمهور موقت قدرت را بدست گرفت.
روسیه دولت جدید اوکراین را به رسمیت نشناخت و آنها را کودتاچی دانست و نیروهایش را در مرز اوکراین مستقر کرد و بتدریج کنترل شبه جزیره کریمه را بدست گرفت.
روسیه اقدام خود را دفاع از روس‌تبارهای ساکن کریمه در مقابل فاشیت‌هایی که در کیف به قدرت رسیده اند عنوان کرد.
پارلمان منطقه خودمختار کریمه یک همه‌پرسی برگزار کرد و بر اساس نتایج آن رسما جدایی این منطقه را از اوکراین تصویب کرد.
کریمه سپس از روسیه درخواست کرد این شبه جزیره را به خاک خود ضمیمه کند و ولادیمیر پوتین سه روز پیش شبه جزیره کریمه را رسما ضمیمه خاک روسیه کرد.
آمریکا و اتحادیه اروپا این همه پرسی و ضمیمه شدن کریمه به روسیه را غیرقانونی و نامشروع خوانده‌ و تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند.
امروز باراک اوباما و سران شش کشور صنعتی دیگر (جی هفت) در اجلاس امنیت هسته‌ای در لاهه هلند گرد هم می‌آیند تا پیگیری یک سیاست مشترک را در قبال اقدامات روسیه را بررسی کنند.
به گفته کارشناسان، هفت کشور صنعتی ساختار جدیدی را که پس از پایان گرفتن جنگ سرد شکل گرفته بود (تشکیل گروه هشت با پیوستن روسیه) تقریبا کنار گذاشته‌اند و این نشان از انزوای سیاسی و اقتصادی هر چه بیشتر روسیه در آینده دارد.
دیروز لئونید پولیاکوف معاون موقت وزارت دفاع اوکراین از کشورهای غربی خواست تا با برگزاری مانورهای نظامی مشترک با اوکراین، روسیه را از پیگیری سیاست‌های تنش‌آفرین در منطقه بازدارند اما آمریکا گفت تصور نمی‌کند این اقدامات تغییری در سیاست‌های روسیه بدهد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn