مردم ترکیه به پای صندوق‌های رای می‌روند

آذوح: مردم ترکیه فردا برای شرکت در یکی از حساس ترین انتخابات در این کشور به پای صندوقهای رای می‌روند. انتخاباتی که پس از تحولات اخیر در عرصه سیاسی این کشور به نوعی شکل همه پرسی به خود گرفته است.
به گزارش ایرنا، انتخابات شهرداری ها در ترکیه گرچه برای تعیین شهرداران و اعضای شورای شهر برگزار می‌شود ولی فضای حاکم بر ترکیه فضای انتخابات عمومی و حتی رفراندوم است.
براساس داده های رسمی، ۵۲ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۳۱ نفر در ترکیه شرایط رای دادن را دارا هستند که ۲۶ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۷۵۷ تن از آنان را بانوان و ۲۶ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۷۵ تن دیگر را آقایان تشکیل می دهند.
مردم ترکیه روز یکشنبه ۳۰ مارس مصادف با دهم فروردین ماه جاری آرای خود را در ۱۹۴ هزار و ۳۱۰ صندوق خواهند ریخت.
رای دهندگان در این انتخابات اعضای شورای شهر، شهردار، اعضای مجالس شهرداری و معتمدان محل را انتخاب می‌کنند.
انتخابات محلی در ترکیه هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود.
در این انتخابات ۲۶ حزب سیاسی شرکت کرده‌اند و شهروندان ترک می‌توانند با ارائه کارت شناسایی عکس دار که بر روی آن شماره شهروندی قید شده است، آرای خود را به صندوقی که نام آنها در فهرست رای دهندگان صندوق ثبت شده است، بریزند.
رای گیری در شهرهای شرقی ترکیه که خورشید زودتر طلوع می‌کند ، ساعت هفت بامداد به وقت محلی و ۹:۳۰ به وقت تهران شروع و تا ساعت ۱۶ به وقت محلی و ۱۸:۳۰ به وقت تهران ادامه خواهد داشت. در مناطق غربی و مرکزی ترکیه رای‌گیری راس ساعت هشت صبح شروع و تا ۱۷ ادامه خواهد داشت.
شورای عالی انتخابات ترکیه که تنها مرجع قانونی ناظر بر انتخابات این کشور است در صورت نیاز می‌تواند مهلت اخذ رای را تمدید کند.
افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند، اعضای شورای استان و معتمدان روستا را انتخاب خواهند کرد. افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند، اعضای شورای شهر، شهردار‌، اعضای شورای شهرداری‌، معتمدان محلی و اعضای شورای معتمدان محل را انتخاب خواهند کرد. افراد مقیم در کلان شهرها نیز شهردار کلان شهر، شهرداران منطقه‌، اعضای شورای شهرداری، معتمدان محل، اعضای هیات معتمدان را انتخاب خواهند کرد.
رای دهندگان با ارائه شناسنامه عکس دار دارای شماره شهروندی، و یا ارائه کارت شناسایی رسمی از دوایر دولتی دارای مهر برجسته و شماره شهروندی، گذرنامه، سند ازدواج، کارت خدمت سربازی، کارت شناسایی وکالت دادگستری می‌توانند آرای خودرا به صندوقها بریزند.
زندانیان نیز خواهند توانست با کارت شناسایی و یا کارت شناسایی که مدیریت زندانها آماده کرده‌اند، آرای خودرا به صندوقها بریزند.
رای دهندگان آرای خود را در مورد نامزدهای اعضای شورای شهرها،شهرداران، اعضای شورای شهرداری، شهرداران کلان شهرها و معتمدان به ترتیب به صندوقهای رای خواهند ریخت.
رای دهندگان فقط می‌توانند آرای خودرا در صندوقی بریزند که نام آنها پیشتر از سوی شورای عالی انتخابات در آن صندوق قید شده باشد.
در انتخابات روز یکشنبه ۲۶حزب سیاسی شرکت کرده‌اند و آرم آنها در برگه‌های رای‌گیری براساس قرعه کشی که پیشتر انجام شده، چاپ شده است. در ردیف اول حزب «دعوی حر» که کردهای اسلامگرای ترکیه را نمایندگی می‌کند، قرار گرفته است. حزب حاکم عدالت و توسعه (آک) در ردیف دهم، حزب اسلامگرای سعادت در دریف هفدهم، جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف در ردیف بیست و چهار و حزب حرکت ملی به عنوان دومین حزب مخالف بزرگ در ردیف آخر قرار دارد.
شورای عالی انتخابات ترکیه تدابیری را نیز برای امنیت صندوقهای رای اندیشیده است و شورایی به نام شورای صندوق بر سر هر صندوق رای تعیین شده است. این شورا پیشتر افرادی را که به عنوان ناظر و نمایندگان احزاب سیاسی و یا نامزدهای منفرد بر سر صندوقهای رای حاضر خواهند بود، مشخص کرده است.
اعضای شورای شهر طبق قانون پیش از شروع رای گیری برسر صندوق حاضر شده و در خصوص حفظ امانتداری و نظارت دقیق بر انتخابات، سوگند یاد کرده و خالی بودن صندوقها را کنترل خواهند کرد.
براساس قوانین ترکیه، افراد دارای لباس رسمی و مسلح نمی‌توانند در محل رای‌گیری حضور داشته باشند.
شورای عالی انتخابات ترکیه از ۱۰ روز مانده به برگزاری انتخابات محلی در این کشور برخی ممنوعیت‌ها و مقررات تبلیغاتی را به اجرا گذاشته است. به موجب دستورات انتشار هرگونه خبر و گزارشی در خصوص نتایج نظرسنجی‌ها و افکار سنجی‌ها در خصوص وضعیت آرای احزاب سیاسی را ممنوع کرده است. براساس احکام این شورا، فعالیتهای تبلیغاتی نیز در ساعت ۱۸ روز شنبه به پایان می‌رسد. در این دوره هرگونه فعالیت اداری که می‌تواند به عنوان تبلیغات حزبی قلمداد شود نیز ممنوع است.
مقامات دولتی و نمایندگان مجلس ترکیه نیز نمی‌توانند در دوران ممنوع بودن فعالیتهای تبلیغاتی از خودروهای رسمی در مسافرتهای شهری و بین شهری استفاده کنند. تشریفات اداری اعم از مراسم استقبال و غیره نیز نمی‌تواند صورت گیرد.
در روز انتخابات فروش هرگونه مشروبات الکلی ممنوع است. عرضه این مشروبات در اماکن عمومی اعم از رستورانها و تفریحگاهها ممنوع خواهد بود.
نیروهای امنیتی ترکیه در روز انتخابات به حال آماده باش خواهند بود و فقط در استانبول نزدیک به ۴۰ هزار مامور پلیس حفظ امنیت انتخابات در این شهر ۱۵ میلیونی را برعهده دارند.
رسانه‌های ترکیه نیز موظفند پیش از ساعت ۲۱ روز یکشنبه از انتشار هرگونه آماری در خصوص نتایج انتخابات خودداری کنند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn