اردوغان قصد دارد رییس جمهور ترکیه شود

آذوح: به گزارش رسانه ها از ترکیه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور با ترمیم قانون اساسی، مصمم است که کاندید ریاست جمهوری آینده این کشور شود.
طه کینتچ، دستیار خصوصی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه 30 مارس گفت : " نخست وزیر اردوغان تصمیم قطعی دارد که با ترمیم قانون اساسی و برگرداندن قدرت به رییس جمهور، کاندیدای انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور شود".
وی افزود: "99 درصد امکانات شرکت اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری موجود است و وی کاندیدایی خود برای انتخابات ماه اوت آینده را بزودی اعلام خواهد کرد".
براساس دستیار خصوصی نخست وزیر ترکیه، نخست وزیر نه تنها در صدد ترمیم منشور حزب خود می باشد، بلکه در صدد ترمیم قانون اساسی به شکلی است که قدرت در دست رئیس جمهور باشد یا حداقل قدرت های ریاست جمهوری افزایش یابد. در اساسنامه حزب حاکم توسعه و عدالت اردوغان آمده است که هیچ عضوی نمی تواند بیش از 3 بار در یک مقام حزبی قرار بگیرد. با توجه به اینکه این اصل اساسنامه برای خود وی سد راه شده است، وی تصمیم دارد که با ترمیم اساسنامه حزب ، این دوره را به 4 بار برساند.
طه کینتچ افزود: "تغییر این بند اساسنامه تنها خواسته اردوغان نیست، بلکه اعضای عادی حزب نیز خواهان این تغییر هستند. بر اساس معلومات من، اردوغان کسی نیست که به اصول و پرنسیپ ها پشت کند، اما می خواهد یک رئیس جمهوری قدرتمند باشد".
طه کینتچ می گوید: "در حال حاضر نظام پارلمانی در کشور حاکم است، اما اردوغان می خواهد که نظام کامل یا نیمه کامل ریاست جمهوری برقرار شود".
انتخابات شهرداری ها و انتقاد از اپوزیسیون
روز 30  مارس در ترکیه انتخابات شورای شهرداری ها آغاز شد. 52.7 میلیون شهروند ترک دارای حق رای هستند. طرفداران اردوغان با رقابت شدید اپوزیسیون مواجه هستند. اردوغان در جواب به انتقاد اپوزیسیون آنها را خائن خواند. اردوغان افشای نوار گفتگوی سری مقامات امنیتی در رسانه های اجتماعی توسط مخالفان را خیانت به ملت و کشور توصیف کرد.
اردوغان در مورد مخالفان خود در جلسه انتخاباتی دیروز استانبول گفت : " اینها متقلب هستند". وی افزود: "فردا انتخابات شورای شهرداری ها برگزار می شود، من اپوزیسیون را به چالش می کشم، هر چه می خواهید انجام دهید ما هم به شما درسی خواهیم داد. آنها ما را به چالش طلبیدند، ما با آنها مانند دوران خلافت عثمانی برخورد خواهیم کرد".
تاثیر نتایج انتخابات
از انتخابات سال 2002 ترکیه تا سال 2011 حزب توسعه و عدالت اردوغان بیش از 50 درصد آراء را به دست آورده بودف اما در انتخابات آن سال، تعداد آراء این حزب قدری کمتر شد. براساس برآورد کارشناسان، حزب توسعه و عدالت در انتخابات شورای شهرداری ها 40 تا 45 درصد آراء را به دست خواهد آورد. این در حالی است که حزب حاکم در انتخابات شورای شهرداری های 5 سال پیش 38 درصد آراء را به خود اختصاص داده بود. شهرهای آنکارا و استانبول برای حزب حاکم در این انتخابات نهایت اهمیت را دارند. اگر اپوزیسیون برنده انتخابات این دو شهر شوند، ضربه سنگینی به حزب اردوغان وارد شده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn