تظاهرات هزاران بحرینی پیش از مسابقات فرمول یک

آذوح: هزاران شهروند بحرینی جمعه چهارم آوریل، در مخالفت با  مسابقه اتومبیل‌رانی «فرمول یک» که آخر این هفته برگزار می‌شود، تظاهرات کردند.
بیش از سه سال است که در پی قیام اکثریت شیعه بحرین، این کشور شاهد ناآرامی‌هایی بوده است
شاهدان عینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که معترضان روز جمعه ۴ آوریل، با در دست داشتن پلاکارد و شعارهایی علیه دولت و مسابقه فرمول یک، که هرساله بزرگترین رویداد بین‌المللی این جزیره کوچک پادشاهی است،‌ به خیابان آمدند.
یکشنبه پیش تمرینات این مسابقه معروف اتومبیل‌رانی با تدابیر شدید امنیتی انجام شد.
فعالان مخالف دولت به دنبال تظاهرات مسالمت‌آمیز در خارج از منامه پایتخت این کشور، با پرتاب بمب بنزینی و مسدود کردن جاده‌ها توسط لاستیک ماشین با پلیس درگیر شدند.
این کشور بیش از سه سال است که در پی قیام شیعیان، شاهد ناآرامی است.
شیعیان بحرین خواستار اصلاحات و آزادی‌های سیاسی بیشتر در حکومت سلطنتی و سنی این کشور هستند.
پیش از این اکثریت شیعه آن خواستار دولتی انتخابی شده بودند. با این حال اقلیت سنی حاکم در بحرین تظاهرات تحت رهبری گروه «الوفاق»، بزرگترین ائتلاف مخالفان را با عنوان جنبشی فرقه‌ای که به خشونت می‌انجامد، ممنوع اعلام کرده بود.
بسیاری جنبش اعتراضی در بحرین را ادامه قیام‌های موسوم به “بهار عربی” می‌دانستند
طی ناآرامی‌های بحرین حکومت این کشور، ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده بود، اما مخالفان و دولت ایران این اتهامات را رد می‌کنند.
سال گذشته نیز در آستانه برگزاری مسابقه اتوموبیل‌رانی فرمول یک در بحرین، پایتخت این کشور شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود. در آن زمان وزارت امورخارجه بریتانیا مصرانه از هواداران این رشته ورزشی خواست تا از مسابقات اتوموبیل‌رانی بحرین اجتناب کنند.
همزمان بحرین با استقبال از گزارشگران ورزشی از صدور ویزا برای خبرنگاران دیگر خودداری کرد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn