پارلمان اسپانیا با همه‌پرسی استقلال کاتالونیا مخالفت کرد

آذوح: پارلمان اسپانیا پس از ساعت‌ها گفت‌وگو سه‌شنبه (۸ آوریل / ۱۹ فروردین) طرح همه‌پرسی استقلال در منطقه خودمختار کاتالونیا را رد کرد. آرتور ماس، رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا، اعلام کرد که به‌رغم رد این درخواست ایده برگزاری همه‌پرسی را حفظ خواهد کرد.
گرایش‌های استقلال‌طلبانه در کاتالان در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند.
به‌گزارش رویترز، پس از هفت ساعت بحث و گفت‌وگو در پارلمان اسپانیا، ۲۹۹ تن از نمایندگان به درخواست دولت منطقه‌ای کاتالونیا که ماه ژانویه مطرح شده بود، رأی منفی، ۴۷ نماینده رأی مثبت و یک نماینده رأی ممتنع دادند.
احزاب اصلی اسپانیا، «حزب مردم» اسپانیا که حزب ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا است؛ حزب سوسیالیست و حزب میانه‌رو «اتحاد برای توسعه و دموکراسی» به همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا رأی منفی دادند. احزاب ناسیونالیست «باسک» و کاتالان به این درخواست رأی مثبت دادند.
ماریانو راخوی در مخالفت با همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا خود را «رئیس دولت همه» عنوان کرد و گفت: «من از حفظ کاتالونیا در اسپانیا دفاع می‌کنم، زیرا نمی‌توانم به اسپانیا بدون کاتالونیا فکر کنم. من نمی‌توانم به کاتالونیای بیرون از اسپانیا و اروپا بیندیشم
اما آرتور ماس بلافاصله پس از رأی پارلمان اسپانیا در کاتالان گفت: «آن‌ها از رأی مردم کاتالان هراس دارند. برخی می‌خواهند با این تصمیم نشان دهند که مسأله پایان یافته، اما من به‌عنوان رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا به آن‌ها می‌گویم که مسأله پایان نیافته است
آرتور ماس افزود: «نهادهای کاتالان به‌دنبال راه‌های قانونی پی‌گیری این همه‌پرسی‌اند تا درباره آینده سیاسی خود تصمیم بگیرند
این همه‌پرسی برای ۹ نوامبر آینده، دو ماه پس از همه‌پرسی اسکاتلند برای استقلال این سرزمین، در نظر گرفته شده است.
منطقه غنی کاتالونیا یک پنجم تولید ناخالص داخلی اسپانیا را در اختیار دارد و ۱۶ درصد جمعیت این کشور در این منطقه زندگی می‌کنند.
احتمال استقلال کاتالونیا برای نخست‌وزیر اسپانیا که باید با نرخ بالای بیکاری و رکود اقتصادی شدید مبارزه کند می‌تواند مشکل‌زا باشد.
دولت اسپانیا معتقد است استقلال کاتالونیا موضوعیت ندارد، چرا که کاتالونیا را مستعمره نمی‌داند و می‌گوید این منطقه از نقض حقوق نیز رنج نمی‌برد.
ماریانو راخوی در حین بررسی درخواست همه‌پرسی در کاتالونیا گفت: «ما با هم پیروز می‌شویم، اما جدا از هم، همه چیز را از دست خواهیم داد. مسأله تنها یک ماده قانونی نیست، احساس هم هست (…) من نمی توانم اسپانیا را بدون کاتالونیا و کاتالونیا را خارج از اروپا تصور کنم
آرتور ماس گفت که این قانون را نقض نمی‌کند. با این حال اگر همه‌پرسی در نظرگرفته‌شده نیز ممنوع شود، رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا ممکن است انتخابات آتی در منطقه را که باید در سال ۲۰۱۶ برگزار شود، تبدیل به رأی درباره استقلال کند.
گرایش‌های استقلال‌طلبانه در کاتالان در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. جدایی‌خواهان کاتالونیا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود، چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و ۲۵ درصد گردشگران اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است. همچنین سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازند.
طبق آخرین همه‌پرسی در ژوئیه ۲۰۰۶ کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد و از نظر درآمدهای مالیاتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانین مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn