کمک‌های غذایی به سوری‌ها یک‌پنجم کاهش پیدا می‌کند

آذوح: یک مقام ارشد سازمان ملل متحد به خبرگزاری «رویترز» اطلاع داد که سازمان ملل مجبور شده به خاطر کمبود منابع مالی از سوی کشورهای اهداکننده، میزان بسته‌های غذایی ارسالی برای سوری‌ها را بیست درصد کاهش دهد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هر روز تعداد بیشتری از سوری‌ها بر اثر جنگ داخلی با مشکل تهیه غذا روبه‌رو می‌شوند.
در سال ۲۰۱۴ اسپانیا، فرانسه، عربستان سعودی، هلند، آلمان، نروژ، ایتالیا به تعهدات مالی خود در مورد سوریه تأخیر داشته‌اند
امیر عبدالله، مدیر اجرایی «برنامه جهانی غذا»، وابسته به سازمان ملل، در کنفرانس خبری روز دوشنبه، ۷ آوریل، اعلام کرده بود که سال گذشته این شاخه کمک غذایی سازمان ملل توانسته بود تا به دست کم چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در داخل سوریه کمک‌های غذایی برساند که فاصله چندانی با هدف این سازمان، یعنی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نداشت.
از سوی دیگر، آنتونیو گوترس، کمسیر عالی امور پناهندگان سازمان ملل، در گفت‌و‌گو با رویترز درباره ابعاد انسانی آسیب جنگ داخلی گفته است: «در حالی‌که مدام بر شدت فاجعه انسانی درون سوریه افزوده می‌شود، کشورهای همسایه نیز به خاطر فشارهای ناشی از هجوم حدود سه میلیون آواره سوری به درون مرزهای‌شان زبان به شکایت گشوده‌اند». او می‌افزاید: «این تراژدی را اضافه کنید به تراژدی دیگری در داخل کشور، یعنی شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که وادار به ترک خانه‌هایشان شدند و آن وقت می‌بینید که تقریباً نیمی از جمعیت سوریه اکنون آواره هستند».
کشورهای اهداکننده، در ماه ژانویه ۲۰۱۴ در دومین کنفرانس بین‌المللی تعهدات کمک‌های انسان‌دوستانه در کویت تعهد کرده بودند که به آژانس‌های امدادرسان به سوریه ۲.۳ میلیارد دلار کمک مالی اعطا کنند. از این مبلغ تنها ۱.۱ میلیارد تا کنون پرداخت شده است که ۲۵۰ میلیون دلار آن را نیز کویت به تازگی و روز دوشنبه پرداخت کرد. در این کنفرانس چهل کشور مختلف دنیا تعهد کردند تا کمک مالی یادشده را برای تهیه نیازهای اساسی از جمله بهداشت و غذای ۹.۳ سوری داخل کشور و ۲.۳ سوری پناهنده به کشورهای همسایه پرداخت کنند.
در طول جنگ داخلی سوریه ۶.۵ میلیون سوری وادار به ترک خانه‌هایشان شدند
طبق گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا، در میان کشورهایی که تا کنون در عمل به کل تعهدات مالی خود برای سال ۲۰۱۴ تاخیر داشته اند، نام‌هایی همچون اسپانیا، فرانسه، عربستان سعودی، بلژیک، قبرس، هلند، آلمان، یونان، مالزی، مکزیک، عراق، نروژ، لهستان، لوکزامبورگ، ایتالیا، هند، و غیره به چشم می‌خورند.
برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که این تاخیر یعنی سبد استاندارد غذایی خانوار برای پنج نفر در ماه مارس ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد تا به آدم‌های بیشتری غذا برسد. سبد غذایی یادشده شامل برنج، بلغور، پاستا، روغن گیاهی، شکر، نمک، آرد گندم و غلات است.
همچنین، بر اساس بیانیه آژانس پناهجویان سازمان ملل، مدیریت اجرایی برنامه جهانی غذا نیازمند ۱.۶ میلیارد دلار پول است تا بتواند برنامه‌های مورد نظر خویش برای پاسخ به بحران سوریه را امسال به اجرا بگذارد، در حالی‌که تا کنون تنها ۲۲ درصد از این مبلغ تعهدشده پرداخت شده است.
 
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn