حمله شیمیایی جدید در سوریه

آذوح: حمله شیمیایی جدیدی در جریان جنگ داخلی سوریه به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن حدود ۱۰۰ نفر انجامیده است. این حمله حوالی غروب روز جمعه در شهرک کفرزیتا، نزدیک شهر حماه و ۲۰۰ کیلومتری شمال دمشق رخ داده است.
سال پیش حدود هزار و۴۰۰ نفر در حوالی دمشق بر اثر حملات شیمیایی جان خود را از دست دادند
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، این خبر در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر دولت سوریه و مخالفان مسلح هر کدام دیگری را به استفاده از این سلاح‌ها متهم کرده اند. تلویزیون رسمی سوریه اعضای جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه را مسئول این حملات دانسته و گاز استفاده‌شده در این حملات را از نوع گاز کلرین دانسته است.
تلویزیون رسمی سوریه همچنین اطلاع داده است که جبهه النصره برای یک حمله شیمیایی دیگر در منطقه وادی الضیف در استان ادلب آماده می‌شود، اما اشاره‌ای به چگونگی دست‌یابی به اطلاعات درباره برنامه‌های آتی شورشیان نکرده است.
این ادعاها در حالی از سوی دولت سوریه مطرح می‌شود که مخالفان سوری پیشتر از رؤیت چند جنگنده سوری بر فراز شهرک کفرزیتا و بمباران آن با گازهای سمی خبر داده بودند.
شورشیان مسلح سوری ویدئویی را نیز به صورت آنلاین منتشر کرده‌اند که مردان، زنان و کودکان رنگ‌پریده‌ای را نشان می‌دهد که در یک بیمارستان صحرایی حضور دارند و با مشکلات جدی برای تنفس روبرو هستند. این علایم می‌تواند نشان‌دهنده آلودگی با گازهای شیمیایی باشد.
طبق اظهارات ائتلاف مخالفان سوریه، مهم‌ترین گروه شورشیان سوری که تحت حمایت غرب نیز قرار دارد، حمله شیمیایی جدید به بیش از ده‌ها شهروند سوری آسیب رسانده است، اما این گروه بر خلاف تلویزیون رسمی سوریه، نوع گاز شیمیایی به‌کاررفته در حمله را مشخص نکرده است.
 
شورشیان ویدئویی منتشر کرده‌اند که مردم رنگ‌پریده‌ای را در یک بیمارستان صحرایی با مشکلات جدی برای تنفس نشان می‌دهد
دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است و اطلاعات خود را از شبکه فعالان حاضر در خاک سوریه به دست می‌آورد، اعلام کرده است که حملات شیمیایی همزمان با حملات هوایی به آن منطقه رخ داده و ستونی از دود بر فراز منطقه ایجاد است.
این سازمان همچنین گزارش داده است که مردم زیادی پس از حمله دچار خفگی و مشکلات تنفسی شده اند، اما به جزییات بیشتری اشاره نکرده است.
فعالان حاضر در شهرک کفرزیتا هنوز با رسانه‌ها ارتباط مستقیمی برقرار نکرده اند، اما خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از تماس با یکی از فعالان اهل حماه خبر داد که اکنون در ترکیه زندگی می‌کند و هنوز در ارتباط با ساکنین آن منطقه است.
امیر البشاء، فعال سوری یادشده، به آسوشیتدپرس گفته است که حملات شیمیایی حوالی غروب روز جمعه رخ داده است و شهرک مورد هدف، یکی از شهرک‌های تحت کنترل شورشیان بوده است.
همچنین شهرک‌ها و مناطق اطراف کفرزیتا، همچون مورک و خان شیخون نیز اخیراً شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای دولتی و شورشیان مسلح بوده اند.
 
جنگ داخلی سوریه که حدود سه سال از آغاز آن می‌گذرد، تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار کشته به جا گذاشته است
حمله جدید در حالی رخ داده است که تا کنون چندین بار گزارش حملات شیمیایی در جنگ داخلی سوریه ناظران جهانی را شوکه کرده است. در اصلی‌ترین اتفاق رخ‌داده در این رابطه، سال پیش حدود هزار و۴۰۰ نفر در حوالی دمشق بر اثر حملات شیمیایی جان خود را از دست دادند.
مسئولیت این حملات از سوی مخالفان و بخش اعظم جامعه بین‌المللی به دولت سوریه نسبت داده شد و امکان دخالت نظامی آمریکا در سوریه به شدت افزایش یافت، درحالی که دولت سوریه این اتهام‌ها را رد می‌کرد و مسئولیت حملات را متوجه جبهه النصره می‌دانست.
سایمور هرش، روزنامه‌نگار و گزارشگر آمریکایی جنجالی مجله نیویورکر که تا کنون جوایز متعددی را نصیب خود کرده است، در مقاله اخیر خود نوشته بود که گروهی از شورشیان سوریه با همکاری سازمان اطلاعاتی ترکیه این حمله شیمیایی را در خاک سوریه ترتیب داده‌اند تا دولت آمریکا را به اقدام نظامی علیه رژیم اسد ترغیب کنند. با این حال، دولت‌های آمریکا و ترکیه هر دو این ادعاها را نادرست دانسته اند.
جنگ داخلی سوریه که حدود سه سال از آغاز آن می‌گذرد، تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار کشته به جا گذاشته است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn