سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به اوکراین

آذوح: معاون رئیس جمهوری آمریکا برای انجام گفتگو با مسئولان دولت موقت اوکراین در باره اوضاع بحرانی مناطق شرقی آن کشور روز دوشنبه راهی اوکراین شد.
به گفته مقامات کاخ سفید، جو بایدن قرار است با رئیس جمهوری و نخست وزیر موقت اوکراین در باره تلاش های جامعه بین المللی برای کمک به پیشبرد اصلاحلات قانون اساسی در آن کشور و نیز آن چه که دولت آمریکا از آن به عنوان یک انتخابات آزاد و منصفانه در تاریخ ۴خرداد (۲٥ ماه مه) یاد می کند به گفتگو بپردازد.
این گفتگوها همچنین بحران در شرق اوکراین را نیز در بر خواهد گرفت، که به رغم توافق هفته گذشته ژنو برای کاستن از تنش ها در آن مناطق، آتش بس برقرار شده در روز یکشنبه به مناسب عید پاک با وقوع درگیری و تیراندازی در شهر اسلویانسک بیش از چند ساعت دوام نیاورد.
اوکراین نیروهای ویژه روسیه را مسئول حملات روز گذشته می داند، اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دولت اوکراین را متهم می کند که تمایلی برای مهار «تیراندازی عناصر افراطی به شهروندان عادی غیرمسلح»  ندارد.
آقای لاوروف روز دوشنبه گفت کیف توافق هفته گذشته ژنو را – که از همه گروه های مسلح غیرقانونی فعال در شرق اوکراین می خواست سلاح هایشان را زمین بگذارند و آن مناطق را ترک کنند – نقض کرده است.
روز ۲۸فروردین (۱٧ آوریل) وزیران امور خارجه ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین در شهر ژنو سویس توافقی را امضا کردند تا با انجام اقداماتی مشخص، برای کاستن از بحران موجود در اوکراین، بویژه در شرق آن کشور، گام بردارند. این توافق همچنین خواهان اعزام ناظران اتحادیه اروپا به اوکراین شده است.
با این حال تا کنون هیچ نشانه ای از تمایل معترضان طرفدار روسیه برای تخلیه ساختمان های دولتی اشغال شده در شهرهای شرقی اوکراین دیده نشده است.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین آمریکا را، به خاطر حمایت از دولت جدید اوکراین، در بحران بوجود آمده در آن کشور مسئول دانست و گفت «تلاش برای به انزوا کشاندن روسیه، از طریق اعمال تحریم، شکست خواهد خورد» و در ادامه مدعی شد که بیشتر کشورهای دنیا انزوای روسیه را نمی خواهند.
معترضان طرفدار روسیه در اوکراین خواهان برگزاری همه پرسی برای جدا شدن از اوکراین و پیوستن به روسیه هستند. در نتیجه برگزاری یک همه پرسی در ماه گذشته، شبه جزیره کریمه از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn