کارزار بی‌سابقه آمریکا علیه القاعده در یمن

آذوح: ایالات متحده آمریکا عملیات گسترده‌ای را با همکاری دولت یمن علیه پایگاه‌های القاعده در این کشور آغاز کرده است.
پهپادهای متعلق به سیا ظاهراً جنگجویان القاعده، انبارهای مهمات و نیز اردوگاه‌های آموزش نظامی این گروه را هدف قرار داده‌اند
به گزارش شبکه خبری «سی.ان.ان»، ایالات متحده که از چند روز پیش با پهپادهای خود به حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مواضع القاعده در یمن آغاز کرده بود، اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) عملیات نظامی خود را به مرحله‌ای فراتر انتقال داد.
چند روز پیش، مقامات دولت یمن از آغاز کارزاری جدید علیه القاعده خبر دادند و از حمایت نظامی آمریکا از ارتش این کشور با استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین پرده برداشتند.
اما دو روز پیش، خلبانان و خدمه نظامی هلی‌کوپترهای ارتش یمن را نیروهای آمریکایی تشکیل می‌دادند که به وسایل دید در شب مجهز بودند و کماندوهای یمنی را به ارتفاعات دوردست کوهستانی در یمن جنوبی انتقال دادند.
عملیاتی مخفی
آمریکایی‌ها با هلی‌کوپترهای ساخت روسیه پرواز کرده‌اند تا عملیات را مخفیانه انجام دهند و رد پای ارتش آمریکا در حین عملیات را تا حد ممکن محو کنند.
یک مقام رسمی ایالات متحده در گفت‌و‌گو با سی.ان.ان گفته است که کماندوهای یمنی به محض رسیدن به کوه‌های یمن جنوبی با نیروهای مظنون به همکاری با شاخه «جزیره العرب» القاعده درگیر شدند.
«نیویورک تایمز» گزارش داد که در این درگیری بیش از ۳۰ جنگجوی القاعده کشته شدند.
این مقام رسمی افزوده است که هیچ نیروی آمریکایی در درگیری‌های زمینی شرکت نکرده است. با این حال، وی مشخص نکرد که خدمه نظامی آمریکایی از نیروهای ویژه ارتش بوده‌اند، یا از مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، یا از پیمانکاران نظامی.
این حملات در حالی رخ می‌دهند که به گزارش «کریستین ساینس مانیتور»، سیا و پنتاگون همراه با یکدیگر رهبری عملیات نظامی را برعهده گرفته‌اند.
بر اساس اظهارات این مقام رسمی، ایالات متحده به روش‌های مختلفی در حال کمک‌رسانی به دولت یمن بوده و در طی عملیات نظامی پهپادها در چند روز گذشته، حداقل  ۶۵  فرد مظنون به همکاری با «تروریست‌ها» کشته شده‌اند.
دور جدید یورش گسترده پهپادهای آمریکایی
پهپادهای متعلق به سیا ظاهراً تاکنون جنگجویان القاعده، انبارهای مهمات و نیز اردوگاه‌های آموزش نظامی متعلق به این گروه را هدف قرار داده‌اند.
این خبر در حالی منتشر شده است که چند روز پیش، ۳۰ فروردین (۱۹آوریل)، «صبا»، خبرگزاری دولتی یمن گزارش داد که بر اثر حمله پهپاد آمریکایی در «البیضاء» یمن ۱۳ تن، از جمله سه کارگر غیرنظامی و ۱۰ جنگجوی منتسب به القاعده کشته شده‌اند.
صبا به نقل از منبعی رسمی افزوده بود که این حمله پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر احتمال خرابکاری در مراکز شهری و نظامی مهم در البیضاء از سوی گروهی ۱۱نفره از «تروریست‌ها» صورت گرفته است.
«آسوشیتدپرس» نیز به نقل از یک مقام امنیتی که در حال بررسی این حمله است، اظهارات یکی از غیرنظامیان جان‌به‌دربرده از این واقعه را منتشر کرد.
این شهروند یمنی گفته بود که پهپاد آمریکایی خودرویی سفید را هدف قرار داد و خود وی، همراه با عده‌ای دیگر پشت خودروهایشان پناه گرفتند، درحالی‌که «انفجارها» حدود ۳۰ دقیقه ادامه داشته‌اند.
به شهادت این بازمانده، پهپاد دیگری به پهپاد نخستین اضافه شده، به محلی نزدیک خودروی این شهروندان شلیک کرده و یکی از همراهان وی را به قتل رسانده است.
شاهد دیگری نیز مشاهدات خود را از اندام‌های جداشده و پراکنده اجساد، در خیابان کنار لاشه سوخته یک ماشین روایت کرده است.
گذشته از این، طبق گزارش یکی از مدیران بیمارستانی که قربانیان این حادثه به آنجا منتقل شده‌اند، سه شهروند غیرنظامی کشته و سه تن نیز مجروح شده‌اند.
«شاهزاده تاجدار» القاعده در اردوگاه آموزش نظامی
هفته پیش، ویدیویی از یک اردوگاه آموزش نظامی القاعده در یمن منتشر شد که در آن «ناصر الوحیشی»، دومین فرد قدرتمند شبکه القاعده، ملقب به «شاهزاده تاجدار» و رئیس شاخه جزیره‌العرب را نشان می‌داد که از تصمیم خویش برای حمله به آمریکا سخن می‌گوید.
وی گفته «ما باید صلیب را نابود کنیم». به گزارش سی.ان.ان، ناصر الوحیشی در این ویدیو هیچ دغدغه‌ای بابت حمله احتمالی پهپادهای آمریکا به مواضع خود نشان نداده است.
دومین فرد قدرتمند القاعده ادامه داد: «آن‌که صلیب را بر پشتش حمل می‌کند، آمریکا است».
در جلسه برگزارشده در این اردوگاه، الوحیشی بیش از ۱۰۰جنگجوی شاخه جزیره العرب را خطاب قرار داده است. جزیره العرب، قوی‌ترین شاخه القاعده محسوب می‌شود و رهبر آن تا سال ۲۰۰۱ دستیار خصوصی اسامه بن لادن در افغانستان بوده است.
الوحیشی، تحت تعقیب دولت یمن بوده و در فهرست تروریست‌های بین‌المللی، یک بار سال ۲۰۰۱ در ایران دستگیر و به مقام‌های یمنی تحویل داده شد. اگرچه وی بلافاصله و بدون تفهیم اتهام به زندان افتاد، اما پنج سال بعد همراه با بیش از ۲۳ زندانی دیگر القاعده، از زندان گریخت.
احتمال مرگ مهم‌ترین سازنده بمب القاعده
به نظر می‌رسد واکنش فوری آمریکا و یمن به ویدیوی منتشرشده و گسترش بی‌سابقه عملیات نظامی واشنگتن در این کشور عربی، به سبب قدرت بسیار شاخه جزیره العرب القاعده است.
پتر برگن، تحلیل‌گر امنیت ملی شبکه سی.ان.ان در این مورد خاطرنشان کرده است: «این ویدیو دستگاه امنیتی آمریکا را حیرت‌زده کرد، زیرا چنین جمع بزرگی از القاعده توانسته جایی در یمن، پنهان از دید آنها، گرد هم‌آید
وی افزود: «مشکل اصلی در رابطه با این گروه، متخصص ساخت بمب آنها است. او می‌تواند بمب‌هایی را برای جاسازی در هواپیماها طراحی کند که قابل ردیابی و شناسایی نیستند».
در گزارش اختصاصی سی.ان.ان از عملیات مشترک روز سه شنبه از سوی نیروهای نظامی آمریکا و کماندوهای یمنی، اعلام شد که احتمالاً «ابراهیم الاسیری»، این متخصص ساخت بمب، در میان کشته‌شدگان درگیری قرار دارد.
مقامات یمنی و آمریکایی برای تأیید نهایی این خبر، مشغول آزمایش دی.ان.ای از اجساد کشته‌شدگان هستند. در همین رابطه، مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که احتمال کشته‌شدن ابراهیم الاسیری، در حمله‌ای که مستقیماً علیه وی طراحی نشده باشد، چندان بالا نیست.
الاسیری مسئول ساخت بمب‌های به کار رفته در بسیاری از حملات صورت‌گرفته علیه ایالات متحده، از جمله حمله انتحاری ناموفق روز کریسمس سال ۲۰۰۹ در شهر دیترویت بوده است.
وی در ویدیوی منتشرشده از اردوگاه القاعده حضور نداشت. او و بسیاری از رهبران شاخه جزیره العرب القاعده برای مدت‌ها به مخفیگاه‌ها پناه برده بودند.
به گفته متخصصان، آن‌ها برای برقراری ارتباط با دیگر اعضا به روش سنتی اعزام «پیک» روی آوردند.
پاسخ القاعده به عملیات نظامی
در همین حال، روز سه‌شنبه آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که طی ۲۴ساعت گذشته، افراد مسلح در چندین حمله متوالی ، چهار افسر ارشد امنیتی یمن را ترور کرده‌اند.
این گزارش به نقل از مقامات رسمی یمن می‌افزاید که تروریست‌های مسلح موتورسوار در «صنعا» دو سرهنگ متعلق به سازمان اطلاعات یمن و یک سرهنگ پلیس را هدف قرار دارند، و در «حریب» نیز معاون رئیس بخش امنیت را به قتل رساندند.
به نظر می‌رسد این حملات کنشی تلافی‌جویانه در پاسخ به عملیات گسترده آمریکا و یمن علیه القاعده بوده است.
آمارهای تکان‌دهنده از پرواز پهپادها
گفتنی است که بر اساس آمار«بنیاد آمریکای نوین»، در زمان ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش، حملات پهپادهای سیا اغلب در پاکستان صورت می‌گرفت (۴۵مورد ثبت‌شده) و تنها یک‌ بار پهپادهای آمریکایی به یمن حمله کردند.
اما از زمان سر کار آمدن اوباما، تاکنون ۳۳۵ حمله از سوی پهپادهای آمریکایی به پاکستان صورت گرفته و ۱۰۸حمله پهپادهای سیا نیز در یمن به ثبت رسیده‌ است.
علاوه بر آن، دیگر انواع تجهیزات از جمله موشک‌های کروز نیز ۱۵بار علیه القاعده یمن به کار رفته است.
بر اساس این آمار، حملات یادشده پهپادها در پاکستان تاکنون به کشته‌شدن ۳۴۲۸ نفر از جمله ۳۰۷غیرنظامی، ۲۷۸۷شبه نظامی، و ۳۳۴نفر با هویت نامعلوم انجامیده است.
حملات پهپادها در یمن نیز حدود ۱۰۱۸نفر را به کام مرگ فرستاده که در میان آنها، ۸۷غیرنظامی، ۸۸۱شبه‌نظامی، و ۵۰فرد که هویت‌شان معلوم نیست، حضور دارند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn