اتهام به «اف بی آی»؛ فشار به مسلمانان برای خبرچینی

آذوح: اداره تحقیقات پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، با تهیه فهرست سیاه «پرواز ممنوع»، به عده‌ای از مسلمانان فشار وارد آورده تا به «خبرچینی» برای این سازمان مشغول شوند.
به گزارش واشنگتن پست، روز سه‌شنبه (۲ اردیبهشت / ۲۲آوریل)، پرونده‌ای قضایی تقدیم دادگاه فدرال نیویورک شد که بر اساس آن چهار مرد مسلمان، ایالات متحده آمریکا را به نقض حقوق خود متهم کردند.
این چهار تن ادعا کرده اند که نام ایشان پس از امتناع آنها از خبرچینی درباره اجتماعات مسلمان در نیویوک، نبراسکا و نیوجرسی، در لیست سیاه «پرواز ممنوع» قرار گرفته است.
بر اساس متن دادخواست در دادگاه، اویس سجاد، یکی از این چهار مرد مسلمان، دارای مجوز اقامت دائمی قانونی در ایالات متحده و از ساکنان نیویورک است. او پس از تلاش برای پرواز به پاکستان از فرودگاه بین‌المللی «جان اف کندی» در سپتامبر ۲۰۱۲ دستگیر شد و دریافت که در لیست سیاه «پرواز ممنوع» قرار دارد.
ماموران اف بی آی سجاد را که مسلمان است، پیش از آزادی در همان فرودگاه مورد بازجویی قرار دارند. آنها چندی بعد با ارائه پیشنهادی به او رجوع کردند. ماموران اف بی آی پیشنهاد داده بودند که در ازای کارکردن سجاد برای آنها به عنوان «خبرچین»، به او حقوق کامل شهروندی ایالات متحده را اعطا خواهند کرد.
آنها همچنین به او یادآوری کردند که اف بی آی توان آن را دارد که افراد مورد نظر خود را در لیست سیاه «پرواز ممنوع» قرار دهد. سجاد از پذیرفتن این پیشنهاد امتناع ورزید و اف بی آی برای تحت فشار قراردادن او، نام وی را همچنان در لیست سیاه نگاه داشت. داستان سه شاکی دیگر پرونده نیز شبیه به داستان سجاد است.
لیست سیاه پرواز ممنوع شامل نام هزاران نفر است و پس از حملات یازده سپتامبر ساخته شد. این لیست شامل شهروندان آمریکایی و خارجی است که به خاطر «دغدغه‌های امنیتی» در این فهرست قرار گرفته اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn