سیسی: اگر انتخاب شوم اخوان‌المسلمینی در مصر باقی نخواهد ماند

آذوح: عبدالفتاح سیسی، فرمانده پیشین ارتش مصر که برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور از ارتش خارج شده است، روز دوشنبه ۱۵اردیبهشت ماه گفت اگر به این مقام برسد، اخوان‌المسلمین در آن کشور «به پایان می‌رسد» و دیگر بازگشتی برای آنها وجود نخواهد داشت.
بیش از هزار و ۴۰۰نفر از اعضای گروه اخوان‌المسلمین، گروهی که فعالیت آن پس از کنار گذاشتن محمد مرسی از ریاست‌جمهوری غیرقانونی شده است، در زندان به سر می‌برند.
عبدالفتاح سیسی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که در رسانه‌های جهانی نیز بازتاب داشته گفته است مصر «از داخل و خارج هدف قرار گرفته است… هر مصری که خود را در موقعیتی می‌بیند که کشور را نجات دهد باید چنین کاری (شرکت در انتخابات) را انجام دهد
به گزارش روزنامه «اهرام» او در عین حال گفته است دو بار هدف سوءقصد قرار گرفته است.
ژنرال پیشین ارتش مصر می‌گوید مردم مصر «مصالحه با اخوان‌المسلمین را نمی‌خواهند».
به گزارش خبرگزاری فرانسه نیز سیسی می‌گوید «نه او که مردم مصر [اخوان‌المسلمین] را به پایان رساندند».
گروه اخوان‌المسلمین مصر، از سال ۲۰۱۱میلادی و با سرنگونی حسنی مبارک در تمام انتخابات مصر تا لحظه برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برآمده از آن، به پیروزی رسید.
با این همه دوره یک ساله ریاست‌جمهوری آقای مرسی با اعتراضاتی گسترده و خونینی روبه‌رو شد که در نهایت با دخالت ارتش و وزیر دفاع وقت، یعنی آقای سیسی، مرسی از قدرت برکنار و بازداشت شد.
به دنبال آن دور تازه‌ای از اعتراضات، این بار از سوی هواداران اخوان‌المسلمین رخ داد که قربانیان بسیاری گرفت.
دادگاه مصر در احکامی که به تازگی صادر کرده صدها نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را به اعدام محکوم کرده است. این احکام گروهی با اعتراض نهادهای بین‌المللی و کشورهای غربی روبه‌رو شده است.
از سوی دیگر فعالیت جنبش‌های اعتراضی خارج از اخوان‌المسلمین مانند گروه «ششم آوریل» نیز غیرقانونی اعلام شده است. این گروه که از مهم‌ترین جنبش‌های مخالف حسنی مبارک بود، طی دوره‌ای که دولت موقت بر سر کار است نیز بارها علیه آن، محدود کردن آزادی‌ها و دادن دست باز به پلیس برای برخورد با مخالفان اعتراض کرده است.
گروهی از فعالان سیاسی مصر رخدادهای تازه، پس از سرنگونی محمد مرسی، را غلتیدن آن کشور به سوی دیکتاتوری زمان حسنی مبارک نامیده‌اند.
از جمله این افراد حمدین صباحی، سیاستمدار چپ‌گرای مصری و تنها رقیب آقای سیسی در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری است.
مصاحبه ژنرال پیشین ارتش مصر که با لباس غیرنظامی در استودیو حاضر شد، از پیش ضبط شده بود و بخش دوم آن نیز قرار است روز سه‌شنبه پخش شود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn