آشتی کامل ترکیه و اسرائیل «تا چند روز دیگر نهایی می‌شود»

آذوح: رسانه‌های اسرائیل دوشنبه بیست و دوم اردیبهشت خبر داده‌اند که پیمان آشتی کامل بین این کشور و ترکیه تا چند روز دیگر نهایی خواهد شد.
به گزارش روزنامه جروزالم پست، پیمان ارتقای دوباره مناسبات دولت‌های اسرائیل و ترکیه آماده امضای نهایی است و این امر، به بازگشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از سفر او به خاور دور موکول شده‌است.
سفر چهار روزه نتانیاهو به ژاپن روز آدینه، بیست و ششم اردیبهشت، به پایان می‌رسد.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، دو هفته پیش در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت که زمان برای گشودن صفحه تازه‌ای در مناسبات ترکیه با اسرائیل فرارسیده‌است.
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، آخر هفته گذشته تایید کرد که برای همه مسایل مورد اختلاف میان کشورش با اسرائیل راه حل مورد رضایت دو طرف بدست آمده‌است.
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز ضمن تاکید بر اینکه کشورش «امتیاز خاصی» به ترکیه نداده‌است، گفت، زمینه برای آشتی دو کشور فراهم است.
براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل و ترکیه، اسرائیل با آمادگی برای پرداخت غرامت مالی تا ۲۳ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان کشتی «ماوی مرمره»، و اعلام آمادگی برای امکان دادن به ترکیه جهت افزایش کمک‌های خود به فلسطینی‌های غزه، بخش مهمی از خواسته‌های دولت آنکارا را برای آشتی اجابت کرده‌است.
درخواست دیگر ترکیه، در خصوص پوزش‌خواهی اسرائیل از ترکیه به خاطر حمله تکاوران دریایی اسرائیل به کشتی ترکیه‌ای «مرمره آبی»، پیشتر عملی شد.
بنیامین نتانیاهو سال گذشته در جریان سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به اسرائیل در تماس با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از آن کشور پوزش‌خواهی کرد.
تکاوران دریایی اسرائیل بهار چهار سال پیش بنا به دستور فرماندهان ارتش و اجرای خواسته دولت اسرائیل، برای جلوگیری از حرکت کشتی امدادرسانی ترکیه‌ای به آن حمله کردند.
در این حمله دریایی در بخش بین‌المللی آب‌های دریای مدیترانه، ۹ شهروند ترکیه کشته و ده‌ها تن دیگر از میان بیش از ششصد سرنشین کشتی، زخمی شدند.
نخست‌وزیر ترکیه رفع حصر کامل دریایی غزه را نیز یکی از شرط‌های خود برای آشتی با اسرائیل عنوان کرده بود، اما همه گزارش‌ها نشان می‌دهد که ترکیه به آمادگی اسرائیل برای دادن امکان به ترکیه برای گسترش کمک‌رسانی به مردم غزه بسنده کرده‌است.
هرچند در چهار سال گذشته، مناسبات اسرائیل و ترکیه قطع نشده بود اما ترکیه سفیر خود را از اسرائیل فراخوانده و اسرائیل نیز ناچار شده بود، دیپلمات‌های دون‌پایه خود را در سفارت در آنکارا و کنسولگری در استانبول، نگاه دارد.
برخی از ناظران می‌گویند، تغییرات مهم منطقه‌ای، به‌ویژه در ارتباط با سوریه، اسرائیل و ترکیه را به سوی آشتی دوباره سوق داده‌است.
از سوی دیگر، در حالی که ترکیه از آشتی فتح و حماس و تلاش فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی استقبال کرده‌است، اسرائیل به این موضع‌گیری ترکیه روی سردی نشان داده‌است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn