اعتصاب بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری ترکیه در اعتراض به انفجار معدن سوما

آذوح: بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری ترکیه روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ ماه مه) در واکنش به حادثه انفجار در معدن زغال سنگ «سوما»، در غرب این کشور، اعتصاب خود را آغاز کرد.
به گزارش «رویترز»٬ این اعتصاب در اعتراض به عملکرد نامناسب دولت ترکیه در مدیریت این حادثه و بی‌توجهی به ایمنی کارگران و به‌ویژه معدنچیان انجام می‌شود.
بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ ماه مه) یک معدن زغال سنگ در شهر سوما استان مانیسا در غرب ترکیه در عمق ۱۶۰۰ متری زمین منفجر شد و جان دست‌کم ۲۸۲ کارگر را گرفت.
علت این انفجار اتصال برق کوره یک این معدن عنوان شد و بیش از ۵۰۰ معدنچی به دلیل قطعی برق در عمق این معدن با مشکل کمبود اکسیژن و مسمومیت احتمالی با گاز مونواکسید کربن روبه‌رو شدند.
دولت ترکیه به احترام قربانیان سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
روز چهارشنبه ۲۴اردیبهشت (۱۴ماه مه) صدها نفر از شهروندان ترکیه در اعتراض به سوء مدیریت دولت در جریان حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ در شهر «سوما» به خیابان‌ها آمدند.
همچنین اعتراض‌هایی در آنکارا و استانبول نیز صورت گرفت و پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش با معترضان برخورد کرد.
دولت ترکیه پیش از ظهر چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد که استانداردهای ایمنی رعایت شده است، اما بسیاری از ناظران به این نظر به دیده شک و تردید می‌نگرند.
مقام‌های ترکیه از این نگران هستند که حادثه انفجار معدن «سوما» به بهانه‌ای برای معترضان تبدیل شود تا بار دیگر تظاهرات ضددولتی از سر گرفته شود.
تابستان گذشته اعتراض‌های ضددولتی تا نزدیک به یک ماه در شهرهای مختلف ترکیه جریان داشت.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn