اسرائیل عملیات شورشیان سوریه در منطقه مرزی جولان را زیرنظر دارد

آذوح: جانتان مارکس
تحلیلگر امور دفاعی بی‌بی‌سی
شورشیان سوریه عملیات تهاجمی گسترده‌ای را در جنوب این کشور علیه نیروهای دولتی آغاز کرده‌اند که دامنه آن به مرزهای سوریه و اسرائیل در بلندی های جولان کشیده شده است.
به نظر می رسد که هدف شورشیان از این عملیات تصرف مسیرهای ارتباطی و گذرگاههای مرزی بین مناطق اشغالی جولان و منطقه تحت کنترل ارتش سوریه در ناحیه القنیطره و راههایی است که به خود شهر القنیطره منتهی می شوند. به همین خاطر اسرائیل نیز در مناطق تحت کنترل خود در این نواحی مرزی آماده باش اعلام کرده و حوادثی را که در خاک سوریه اتفاق می افتد با حساسیت نظاره می کند.
به نظر می رسد که طی ماههای اخیر نیروهای دولت سوریه در شمال و غرب دمشق پیروزیهای قابل توجهی به دست آورده‌اند. اما برخی از صاحبنظران اسرائیلی معتقدند که نبردهای اخیر بر سر کنترل بخشهای جنوبی و جنوب غربی خاک سوریه، می تواند روی سرنوشت کلی جنگ و بحران درآن کشور تاثیر تعیین کننده ای بگذارد.
اهود یعاری صاحبنظر با سابقه امور استراتژیک در اسرائیل به بی بی سی گفت: "طی دو ماه گذشته ارتش سوریه در مناطق جنوبی متحمل شکست های زیادی شده است. من همیشه معتقد بودم که نبرد بر سر مناطق جنوبی سوریه در سرنوشت این جنگ نقش کلیدی دارد و اکنون به نظر می رسد که حوادث به این سمت حرکت می کند. نحوه استقرار و آرایش جنگی نیروهای دولتی و متحدان آنها یعنی گروه حزب الله لبنان، در ماههای اخیر به شکلی بوده که جبهه آنها را در جنوب تضعیف کرده است."
سکوی پرش
مجروحان درگیریهای اخیر و از جمله تعدادی از جنگجویان گروههای شورشی به بیمارستان های اسرائیل و لبنان منتقل شده اند.
اهود یعاری معتقد است که تصرف القنیطره توسط شورشیان یک پیروزی نمادین بزرگ خواهد بود و کنترل نواحی جنوبی کشور برای شورشیان می تواند یک سکوی پرش و پایگاهی برای شروع حملات جدید آنها به سوی دمشق باشد.
البته در شرایط فعلی شورشیان سوریه از نیرو و قابلیت لازم برای انجام چنین حملاتی برخوردار نیستند.
اما آقای یعاری می گوید که شورشیان در محدوده القنیطره در نبرد علیه دو واحد ارتش سوریه که در منطقه مستقر هستند یعنی تیپ های ۶۱ و ۹۱ پیشروی های زیادی کرده اند.
او می افزاید:"در هفته های اخیر شورشیان به چند پیروزی مهم دست یافته اند. از جمله روستای قحطانیه، ارتفاعات تل الاحمر و روستای جبا در جنوب را تصرف کرده اند. به این ترتیب می توان گفت که شورشیان خط دفاعی نیروهای دولتی سوریه در این منطقه را درهم شکسته اند و اکنون نیروهای دولتی با آتش توپخانه سنگین واکنش نشان می دهند."
این نبردها را از مرز اسرائیل به خوبی می توان مشاهده کرد.
دولت سوریه مدعی است که بین شورشیان و اسرائیل یک نوع همکاری وجود دارد.
اهود یعاری نیز معتقد است که با توجه به انتقال بیش از ۸۰۰ مجروح سوری به بیمارستان های اسرائیل که تعدادی از آنها جنگجویان گروههای شورشی هستند، می توان تصور کرد که بین ارتش اسرائیل و برخی از گروههای شورشی سوریه حدی از همکاری وجود دارد.
منافع استراتژیک
نیروهای ارتش شوریه برای جلوگیری از پیشروی شورشیان به آتش توپخانه سنگین متوسل شده اند.
اما در اسرائیل در مورد این نبردها چه نظری دارد؟
موضع رسمی و علنی دولت اسرائیل این است که به هیچ وجه قصد ندارد در جنگ داخلی سوریه دخالت کند ولی با هر موردی از ایجاد خطر برای قلمرو اسرائیل و یا کشیده شدن نبرد به مرزهای آن کشور با قاطعیت پاسخ خواهد داد.
اهود یعاری صاحبنظر امور استراتژیک در اسرائیل می گوید که به طور کلی حکومت اسرائیل طرفدار ساقط شدن رژیم بشار اسد است.
او این نکته را می پذیرد که برخی از گروههای شورشی، به خصوص اسلام گرایان افراطی، جزو دشمنان سرسخت اسرائیل هستند. ولی آنطور که او توضیح می دهد از نظر اکثر اسرائیلی ها "شیطان ناشناخته بر شیطانی که او را می شناسیم ترجیح دارد."
اهود یعاری توضیح می دهد که از نگاه اسرائیلی ها رژیم بشار اسد حلقه کلیدی در همکاری و اتحاد ایران با گروه حزب الله لبنان است. او می افزاید:" اگر بشار اسد سقوط کند گروه حزب الله عملا در جنوب لبنان تنها خواهد ماند و این تغییر روی وضعیت استراتژیک منطقه تاثیر مهمی خواهد داشت."
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn