هشدار مقام‌های لیبی نسبت به احتمال کودتا

آذوح: خلیفه حفتر، رهبر نیروهایی که خود را «ارتش ملی لیبی» می‌خوانند، شنبه ۲۷ اردیبهشت، از شهروندان شهر «بنغازی» خواست تا پیش از آغاز دور تازه حملات علیه شبه‌نظامیان اسلامی این شهر را ترک کنند. همزمان مقامات رسمی لیبی نسبت به کودتا در این کشور هشدار داده‌اند.
این اعلام یک روز بعد از شدیدترین درگیری‌های بنغازی در چند ماه اخیر صورت می‌گیرد که به کشته‌شدن ده‌ها تن در این شهر بندری انجامید.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، می‌توان برخی خانواده‌ها را مشاهده کرد که در حال جمع‌وجور کردن وسایل و دورشدن از مناطق غربی  بنغازی هستند.
روز جمعه مناطق غربی بنغازی، محل درگیری ارتش ملی لیبی (ال ان ای) به رهبری ژنرال ناراضی حفتر و شبه‌نظامیان اسلامی بود.
رهبر نیروهای ارتش ملی لیبی گفته آن‌ها به دلایل تاکتیکی و به طور موقت از بنغازی عقب‌نشینی کرده‌اند.
همزمان سخنگوی پارلمان لیبی، خلیفه حفتر را متهم به توطئه برای کودتا کرده است.
با این حال حفتر در یک باشگاه ورزشی در «آبیار»‌، شهر کوچکی در شرق شهر بنغازی به خبرگاران گفت که «ما با نیرو بازخواهیم گشت
او ادامه داد که ما این نبرد را تا رسیدن به اهداف‌مان ادامه خواهیم داد. خلیفه حفتر افزود که پارلمان و حکومت لیبی مشروعیت ندارند، چرا که موفق به برقراری امنیت نشدند.
ارتش لیبی بعد از استفاده نیروهای نظامی حفتر از یک هلی‌کوپتر منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد
او تأکید کرد «خیابان‌ها و مردم با ما هستند» و اکنون ارتش ملی لیبی نیروهایش را در لیبی پراکنده کرده است.
در طرابلس، نوری ابوسهمین، فرمانده ارشد نظامی و سخنگوی پارلمان لیبی در کنفرانسی خبری در تلویزیون اعلام کرد که حفتر تلاش می‌کند تا کودتایی را ترتیب دهد.
یک مقام رسمی وزارت بهداشت گفت که آمار کشته‌ها به ۴۳ افزایش پیدا کرده و بیش از ۱۰۰ تن مجروح شده‌اند.
از سوی دیگر، به روایت رهبر ارتش ملی لیبی، در این نبرد شبه‌نظامیان اسلامی ۶۰ کشته‌ و حدود ۲۵۰ مجروح داده‌اند. او آمار تلفات ارتش ملی نیز شش کشته و ۳۷ زخمی دانست.
یکی از کارگران بیمارستانی که حداقل ۴۰ جسد را دریافت کرده، گفت: «اجساد بیشتری در حال آمدن به این منطقه بیرون بنغازی است
مقامات حمل و نقل از بسته‌شدن فرودگاه بنغازی در روز شنبه خبر داده‌اند.
یک مقام مصری نیز گفته که یک خط هواپیمایی این کشور تا بهبود وضعیت امنیت در بنغازی پروازهای خود به این کشور را متوقف کرده است.
بر اساس گزارش‌ها، ارتش لیبی بعد از استفاده  از یک هلی‌کوپتر در روز جمعه از سوی نیروهای نظامی حفتر، منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد.
از زمان آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱، پس از سقوط حکومت ۴۲ ساله معمر قذافی، رهبر سرنگون‌شده لیبی، این کشور قادر به اعمال قدرت و خلع سلاح گروه‌های شورشی نشده است.
بنغازی پایگاه اصلی سازمان ناتو در حمله علیه نیروهای طرفدار معمر قذافی بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn