قرارداد عظیم گازی چین و روسیه امضا شد

آذوح: پس از یک دهه مذاکره، چین و روسیه روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه (۲۱ ماه مه) بر سر یک قرارداد عظیم گازی به توافق رسیدند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، توافق دو کشور توسط شرکت بزرگ نفتی چین، سی‌.ان.پی.سی و شرکت روسی گازپروم با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و همتای چینی‌اش شی جین‌پینگ، امضا شد.
مبلغ این قرارداد برای روسیه، که گاز را صادر خواهد کرد، ۴۰۰ میلیارد دلار و مدت زمان آن ۳۰ سال است.
شرکت چینی، سی‌.ان.پی.سی از این قرارداد استقبال کرده و آن را «دستاوردی بزرگ در همکاری استراتژیک انرژی» دانسته است.
رسانه‌های روسیه نوشته‌اند که بر این اساس هزار مترمکعب گاز معادل ۳۵۰ دلار (۲۵۵ یورو) خریداری می‌شود.
شرکت سی‌.ان.پی.سی نیز گفته است عرضه گاز به چین به تدریج بیشتر شده و در نهایت به ۳۸ میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید.
۱۰سال عدم توافق بر سر قیمت قرارداد گازی
چین که نیازمند تضمین منابع تأمین انرژی است از ۱۰ سال پیش در حال مذاکره با روسیه است اما این مذاکرات بر سر قیمت گاز طبیعی متوقف شده بود.
جزئیات بیشتری از توافق امضا شده در روز چهارشنبه نه از سوی شرکت سی‌.ان.پی.سی و نه رسانه‌های چینی منتشر نشده است.
در سال ۲۰۰۹ چارچوب قراردادی میان دو کشور به تصویب رسید که بر اساس آن روسیه می‌بایست حجمی معادل ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز به چین صادر کند که در قرارداد نهایی که روز چهارشنبه به‌تصویب رسید این میزان نصف شده است.
توافق بر سر این قرارداد در حالی صورت گرفته است که روز گذشته رویترز از اختلافات دو کشور بر سر قیمت گاز و عدم توافق آن‌ها خبر داده بود.
ناظران سیاسی، تمایل روسیه برای امضای قرارداد عظیم گازی با چین را به دلیل رویارویی روسیه و اروپا در بحران اوکراین دانسته و گفته‌اند روسیه در پی یافتن گزینه تازه‌ای به جای کشورهای اروپایی در فروش گاز است.
روسیه در صدر فهرست بزرگترین صادرکنندگان گاز در جهان قرار دارد و شرکت گازپروم این کشور به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی صنعت نفت روسیه و جهان، ۴۰ درصد گاز مصرفی اروپا را تأمین می‌کند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn