حمله و انفجار در بازاری در اورومچی چین «۳۱ قربانی» گرفت

آذوح: حمله‌ای در صبح پنج‌شنبه اول خرداد به بازاری سرباز در شهر اورومچی چین، جایی که تنش‌هایی میان ساکنان مسلمان آن با دولت و اقوام چینی وجود داشته -بنا به گزارش خبرگزاری رسمی چین- «۳۱کشته و ۹۰زخمی» برجای گذاشته است.
وزارت امنیت عمومی چین این حمله را «تروریستی» عنوان کرده است.
خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، با اعلام این خبر از قول شاهدانی در محل گفته است حمله‌کنندگان در اورومچی، مرکز منطقه خودگردان شین‌جیانگ، با دو خودرو به سوی مردم حمله کرده‌اند.
این حمله در ساعت ۷:۵۰دقیقه بامداد صورت گرفته است.
به گزارش شین‌هوا یکی از خودروها در بازار منفجر شده است.
در محل چندین صدای انفجار شنیده شده است.
در حال حاضر نیروهای امنیتی منطقه را محاصره کرده، ورودی آن را مسدود کرده‌اند. نیروهای امدادی نیز به محل اعزام شده‌اند.
تصاویر منتشر شده در شبکه اجتماعی پرطرفدار «ویبو» در چین شماری از آسیب‌دیدگان یا قربانیان را نشان می‌دهد که در خیابان افتاده‌اند و در فاصله‌ای از آنها نیز دود (احتمالا ناشی از انفجار) هوا را گرفته است.
در برخی دیگر تصاویر نیز آتش در نقاط مختلف این بازار سرباز دیده می‌شود.
خرید و فروش در ساعات اولیه بامداد در بازارهای سرباز در چین متداول است و معمولا شمار زیادی از شهروندان مایحتاج خود را از آنها تامین می‌کنند.
اورومچی در شین‌جیانگ، در سال ۲۰۰۹میلادی صحنه شورش‌ها و درگیری‌های شدید میان تبارهای مسلمان و ترک ساکن این منطقه و نیروهای دولت و نیز هان‌ها، بزرگ‌ترین تبار چین، بوده است. در پی آن درگیری‌ها نزدیک به ۲۰۰نفر کشته شدند.
انتقال اقوام چینی، به ویژه هان‌ها به مناطق غربی چین، مانند شین‌جیانگ یا تبت با انتقادهایی در میان فعالان ساکن آن روبه‌رو بوده است.
از سوی دیگر در مواردی اویغورهای ساکن این منطقه خودگردان نیز متهم به اعمال خشونت‌هایی مرگبار‌ شده‌اند؛ از جمله در ماه مارس گذشته وقتی ۲۹نفر در حمله‌ای با چاقو و قمه به یک ایستگاه قطار در استان جنوبی یون‌نان، کشته شدند.
دو روز پیش از این تازه‌ترین حمله، دادگاهی در چین گروهی از زندانیان را به اتهام اعمال تروریستی یا نفرت‌پراکنی قومی به زندان محکوم کرد.
دولت چین از سوی گروه‌های حامی حقوق بشر متهم به نقض برخی حقوق اولیه انسانی از جمله در آزادی بیان و نیز در مواجهه با اقوام ساکن آن کشور است.
دولت چین نیز برخی از حملات به شهروندان خود را تروریستی نامیده و گفته با آن مبارزه می‌کند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn