روسیه و چین قطعنامه ارسال پرونده سوریه به دادگاه جنایت‌های جنگی را وتو کردند

آذوح: روسیه و چین پنجشنبه ۲۲می‌۲۰۱۴، پیش نویس قطعنامه‌ای با هدف ارسال پرونده سوریه به دادگاه بین المللی جنایت‌های جنگی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد، وتو کردند.
این پیش نویس که توسط فرانسه تدوین شده بود، با هدف پی گرد قضایی احتمالی عاملان جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت در سه سال بحران سوریه، ارائه شده بود.
این چهارمین باری است که روسيه و چین قطعنامه‌هایی درباره سوریه را در شورای امنیت، وتو می‌کنند. مسکو همپیمان نزدیک نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است.
در جریان سه سال جنگ داخلی در سوریه، بیش از ۱۵۰هزار نفر در این کشور، کشته شده‌اند.
یان الیاسون معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که به نمایندگی از او در جلسه شورای امنیت سخن می‌گفت، اظهار داشت: «روشن است که هیچ طرفی در سوریه بی‌تقصیر نیست
او افزود: «چنانچه اعضای شورای امنیت به دستیابی به دستیابی به توافقی برای مجازات عاملان جنایت‌های ادامه دار در سوریه شکست بخورند، اعتبار شورا و کل سازمان ملل متحد با ادامه رنج‌های سوری‌ها، زیر سوال خواهد رفت
منابع دیپلماتیک می‌گویند که ۶۲کشور از قطعنامه ارائه شده توسط فرانسه، حمایت کرده‌اند.
دادگاه بین المللی جنایت‌های جنگی که مقر آن در لاهه است، بدون تصویب شورای امنیت نمی‌تواند عاملان جنایت‌های جنگی در سوریه را تحت پی گرد قرار دهد چرا که این کشور عضو توافقنامه تشکیل دهنده این دادگاه نیست.
منابع ديپلماتیک می‌گویند که آمریکا پس از دریافت تضمین‌هایی مبنی بر عدم پیگرد قانونی احتمالی اسرائیل به خاطر اقدام‌هایش در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه، با موافقت به پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی فرانسه، موافقت کرد.
العربیه
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn