درگیری‌های سنگین در فرودگاه دونتسک

آذوح: نیروهای اوکراین روز دوشنبه، پنجم خرداد ماه، عملیاتی را برای بازپس گیری فرودگاه دونتسک آغاز کردند. به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، درگیری‌های شدیدی از این منطقه گزارش شده‌است.
«دنیس پوشیلین»، رهبر جدایی‌طلبان جمهوری خودخوانده «دونتسک» بر روی توئیترش اعلام کرد که از روز دوشنبه در «دونتسک» حکومت نظامی برقرار می‌کند. «دونِتسک» یکی از استان‌های جدایی‌طلب شرق اوکراین است.
همزمان، فرودگاه دونتسک، به دلیل مداخله جدایی‌طلبان که خواستار تخلیه نگهبانان فرودگاه بودند صبح امروز بسته شد.تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از پرواز هواپیماهای جنگنده و برخاستن دود و شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف فرودگاه است.این درگیری‌ها، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در روز یکشنبه صورت می‌گیرد.
پترو پوروشنکو، میلیاردر اوکراینی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در دور نخست شده‌است. پترو پوروشنکو، صاحب مجموعه‌ای بزرگ از شرکت‌های شکلات‌سازی، گفته خواستار پایان دادن به جنگ و بازگرداندن صلح است.
پوروشنکو همچنین اعلام کرده‌است که در اواسط ماه ژوئن با مقامات روسی و جدایی‌طلبان هوادار روسیه دیدار می‌کند.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه، پنجم خرداد ماه، گفت «ما آماده گفتگو با نمایندگان کی‌یف و با پترو پوروشنکو هستیم
کرملین طی هفته‌های گذشته نه تنها شبه‌جزیره کریمه، بخشی از خاک اوکراین، را به فدراسیون روسیه الحاق کرده است، بلکه به‌طور گسترده از سوی غرب متهم به دخالت در اوضاع اوکراین و آشوب‌های جدایی‌طلبانه در شرق آن کشور است. آنچه روسیه، خود آن را رد کرده است. پترو پوروشنکو نیز گفته است کی‌یف، هرگز «اشغال کریمه» را نخواهد پذیرفت.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه چهارم خرداد، ابراز امیدواری کرد که انتخابات اوکراین، که نتایج اولیه آن حاکی از پیروزی پترو پوروشنکو است، به متحد شدن آن کشور کمک کند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn