هنیه: دولت وحدت ملی فلسطینی در دو روز آینده معرفی می شود

آذوح: اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در نوار غزه، شنبه دهم خرداد گفت، دولت وحدت ملی فلسطینی با مشارکت حماس و فتح، در «یکی دو روز آینده» معرفی می شود، چرا که «آشتی ملی فلسطینی، یک روند برگشت ناپذیر است».
سخنان آقای هنیه تایید اظهارات سران جنبش فتح است که گفته اند دولت وحدت ملی در روزهای آینده، و به احتمال زیاد روز دوشنبه دوازدهم خرداد، در آیینی در برابر محمود عباس در رام الله سوگند ادا می کند.محمود عباس روز پنجشنبه هشتم خرداد، رامی حمدالله را به عنوان نخست وزیر مکلف، مامور تشکیل دولت وحدت ملی کرد و برای وی در انجام این مهم آرزوی موفقیت کرد.
مقامات فتح گفته اند که معرفی دکتر حمدالله در مقام نخست وزیر مکلف پس از آن امکانپذیر شد که حماس از اصرار خود برای انتصاب زیاد ابو عمر در مقام وزارت خارجه در دولت وحدت ملی عدول کرد.
براساس گزارش ها، حماس این نرمش را نشان داده است که ریاض المالکی در مقام وزارت خارجه بماند.آقای المالکی در سالهای گذشته در دولت های سلام فیاض و رامی حمدالله، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی بود.
ابومازن (محمود عباس) بر سر ابقای ریاض المالکی در پست وزارت خارجه اصرار داشت.عزام الاحمد، عضو ارشد کمیته مرکزی جنبش فتح در روزهای گذشته با سفری دیگر به غزه، بر سر آخرین جزییات تشکیل دولت وحدت ملی، با سران حماس به توافق رسید.
اسماعیل هنیه شنبه دهم خرداد، در همین حال، وجود برخی اختلاف های باقیمانده با فتح را، بدون وارد شدن به جزییات این اختلاف ها، تایید کرد ولی گفت این امر مانع از تحقق آشتی ملی نمی شود.فلسطینی های هر دو جناح می گویند، دولت حماس که در هفت سال اخیر حاکم بلامنازع غزه، بدون مشارکت جنبش فتح، بوده است، پس از معرفی دولت وحدت ملی، کناره گیری خواهد کرد.
آقای عباس در روزهای گذشته تاکید کرد که دولت جدید فلسطینی از نیروهای تکنوکرات و بدون تعلق سازمانی به تشکل های فلسطینی، تشکیل می شود.ابومازن تاکید کرده است که او «کلام آخر» را در دولت جدید بیان می کند؛ سران حماس این گفته را تایید کرده اند.
فتح و حماس ماه گذشته، پس از هفت سال اختلافات عمیق، پیمان آشتی ملی را امضاء کردند.در یک ماه اخیر، فتح زندانیان حماس در کرانه باختری را آزاد کرده و حماس نیز زندانیان وابسته به جنبش فتح در باریکه غزه را رها کرده است.
حماس و فتح به یک سری اقدامات دیگر حسن نیت متقابل نیز دست زده اند؛ برای نخستین بار در هفت سال گذشته، روزنامه های چاپ قدس شرقی و کرانه باختری در نوار غزه توزیع شده و در برابر، روزنامه های وابسته به حماس که در غزه منتشر می شود، در کرانه باختری توزیع می گردد.حماس همچنین ویلای توقیف شده محمود عباس در ساحل غزه را به نیروهای اعزامی گارد ریاست جمهوری فلسطین، که از کرانه باختری به غزه رفته بودند، تحویل داد.
حماس تایید کرده است که نیروهای گارد ریاست جمهوری زیر فرمان محمود عباس به زودی کنترل گذرگاه الرفح، در میان غزه و مصر، را برعهده خواهند گرفت.سران حماس موافقت کرده اند تا مصر با تشکیل یک کمیته ویژه، ساختار نوین نیروهای امنیتی فلسطینی در کرانه باختری و غزه را تعیین کند.
حماس امیدوار است که با اعلام تشکیل دولت وحدت ملی، رنج فلسطینی های محصور در غزه کاهش یابد و مصر گذرگاه الرفح را که در ده ماه اخیر عمدتاً بسته بوده است، بروی تردد دو جانبه بگشاید.
رسانه های فلسطینی در دو روز گذشته خبر دادند که مقامات فتح و حماس، دعوت رسمی دولت آمریکا از رامی حمدالله را برای سفر در آینده نزدیک به واشینگتن برای ملاقات با دولتمردان آمریکا، نشان حمایت عملی آن کشور از تشکیل دولت وحدت ملی است. واشینگتن تایید کرد که دکتر حمدالله را به سفر به آمریکا دعوت کرده است.دولت آمریکا ماه گذشته ابتدا از آشتی فتح با حماس ابراز ناخشنودی تلویحی کرد اما بعدا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت واشینگتن این دولت را بر اساس عملکرد آن قضاوت خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای اسرائیل، در اعتراض به آشتی فتح و حماس، مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی را متوقف کرد و گفت، ابومازن میان آشتی با حماس یا صلح با اسرائیل یکی را انتخاب کند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn