حضور نیروهای پلیس چین در میدان تیانانمن

آذوح: پلیس چین در میدان تیانانمن پکن تجمع کرده است. روز چهارشنبه بیست و پنجمین سالگرد سرکوب خونین معترضان چینی در این میدان است.
پلیس با لباس های رسمی و شخصی هویت رهگذران را بررسی می کند و مانع گزارشگری خبرنگاران از این میدان می شود.
چین هیچگاه در مورد سرکوب معترضان دموکراسی خواه در این میدان در ۳ و ۴ ژوئن سال ۱۹۸۹، توضیح کاملی نداده است. در جریان آن سرکوب سربازان چینی با شلیک به مخالفان، صدها و بر اساس برخی گزارش ها هزاران نفر از آنها را کشتند.
پکن اجازه اظهار نظر عمومی درباره آن حادثه را نمی دهد.
کاخ سفید روز چهارشنبه دربیانیه ای از چین درخواست کرد تا در مورد کسانی که در آن سرکوب کشته، بازداشت و یا ناپدید شده اند، توضیح دهد.
در این بیانیه، کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده آمریکا همیشه در حمایت از آزادی های اساسی که معترضان در میدان تیانانمن به دنبال آن بودند، سخن می گوید.
روز سه شنبه، ایالات متحده آمریکا از چین خواست منتقدان دولت را که زندانی یا در حصر خانگی هستند، آزاد کند. درخواست واشنگتن از پکن در آستانه بیست و پنجمین سالگرد سرکوب معترضان در میدان تیانانمن مطرح شد.
ماری هارف، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز سه شنبه گفت چین یک کشور رو به رشد است و باید اجازه دهد مباحث سیاسی، مخصوصا پیش از سالگرد رویداد تاریخی میدان تیانانمن، بیشتر مطرح شود.
چندی پیش از سالگرد میدان تیانانمن، چین ده ها نفر از فعالان، روزنامه نگاران و وکلا را بازداشت کرد و یا آنها را در حصر خانگی قرار داد.
روز سه شنبه چین از بازداشت منتقدان دفاع کرد و آن را اقدامی «قانونی» توصیف کرد. زمانی که از هونگ لی، سخنگوی وزارت امورخارجه چین پرسیده شد چرا پکن منتقدان را بازداشت کرده، گفت کشورش مطابق قانون عمل می کند.
بازداشت منتقدان در آستانه سالگرد میدان تیانانمن به یک عمل سالیانه تبدیل شده است، اما امسال سرکوب منتقدان سخت تر از گذشته صورت گرفته است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn