بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد تظاهرات میدان تیان‌آنمن در چین

آذوح: هزاران مامور امنیتی در پکن مستقر شده‌اند تا از مراسم بزرگداشت اعتراضات دانشجویی ۲۵ سال پیش در میدان تیان‌آنمن که منجر به کشتار معترضان شد، جلوگیری کنند.
در این روزها هر نوع صحبت، بحث و اشاره به این حادثه در چین ممنوع است. ماموران امنیتی در میدان تیان‌آنمن کارت‌های شناسایی افراد را کنترل و کیف‌های آنها را بازرسی می کنند.
همزمان امکان جستجوی هر نوع واژه مثل تانک، میدان و خون که می‌تواند با حوادث آن زمان این میدان مرتبط باشد، در اینترنت ناممکن شده است.
در سال ۱۹۸۹ صدها هزار نفر برای دستیابی به اصلاحات و دمکراسی دست به تجمع اعتراضی در میدان تیان‌آنمن پکن زدند و به مدت چندین هفته در این میدان باقی ماندند. در حین تخلیه میدان توسط پلیس صدها نفر کشته شدند.
در هفته‌های اخیر، پیش از سالروز این مراسم ده‌ها نفر از فعالان سیاسی چین بازداشت شده‌اند.
همزمان هنگ‌کنگ هم برای برگزاری این مراسم آماده می‌شود. سازمان دهندگان مراسم سالانه شمع روشن‌کردن برای بزرگداشت قربانیان این حادثه می گویند انتظار دارند امسال شمار شرکت کنندگان به رکورد ۲۰۰‌هزار نفر برسد.
براساس سیستم "یک کشور، دوسیستم" که هنگ‌کنگ بعد از جدایی از بریتانیا و پیوستن به چین در سال ۱۹۹۷ دارد، این شهر آزادی های مدنی را حفظ کرده و از این نظر با بقیه چین متفاوت است.
تحلیل‌گران می گویند سانسور در چین موجب شده تا جوانان چینی از مسائل میدان تیان‌آنمن تقریبا بی‌اطلاع باشند، به همین جهت مراسم بزرگداشت تیان‌آنمن در هنگ‌کنگ اهمیت زیادی پیدا می کند.
در همین حال ژاپن و تایوان از چین خواسته‌اند که در بیست و پنجمین سالگرد اعتراضات میدان تیان‌آنمن، پیشینه خود را در زمینه حقوق بشر بهبود بخشد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn