ارتش خواستار نامزدی ژنرال سیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد‬

آذوح: شورای عالی نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای، نامزدی عبدالفتاح سیسی رئیس این شورا و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر را در انتخابات ریاست جمهوری، یک «وظیفه» دانست.
بیانیه شورای عالی نیروهای مسلح مصر که شامگاه دوشنبه ۷ بهمن از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، از جلسه بعد از ظهر این شورا خبر داده است که در آن، اوضاع کشور، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بنا بر این بیانیه، در جلسه یاد شده، عملکرد سیسی از زمان در دست گرفتن ریاست شورای عالی نیروهای مسلح مصر، مورد بحث قرار گرفته که طی آن «اقدام‌های موثری در جهت بالا بردن توان نیروهای مسلح» انجام داده است.
این بیانیه افزوده است: «شورای عالی نیروهای مسلح نمی‌تواند به خواست بخش بزرگی از ملت بزرگ مصر برای نامزدی عبدالفتاح سیسی در انتخابات ریاست جمهوری، جز با دید احترام بنگرد
شورای عالی نیروهای مسلح مصر افزوده است که عمل به این خواست مردمی یک «وظیفه» و «مسئولیت» است.
بنا بر این بیانیه، «اعتماد مردم به عبدالفتاح سیسی ندایی است که باید در چارچوب انتخاب آزاد مردم، به آن پاسخ داد
شورای عالی نیروهای مسلح مصر همچنین گفته است که عبدالفتاح سیسی مخیر است بر پایه وجدان خود تصمیم‌گیری کند و خود به «مسئولیت»‌های خود عمل کند؛ به ویژه آنکه در ‌‌نهایت «این خواست مردم است که از راه صندوق‌های رای عملی می‌شود».
پیش از این بیانیه، یک منبع امنیتی مصری به خبرگزاری رویترز گفته بود که «همه فرماندهان بلندپایه ارتش با نامزدی سیسی در انتخابات ریاست جمهوری موافقت کرده است
عبدالفتاح سیسی خود پیشتر گفته بود «در صورت خواست مردم» و «تکلیف ارتش» در انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.
سیسی حدود ۶ ماه پیش، برکناری محمد مرسی از رهبران گروه اخوان المسلمین را از مقام ریاست جمهوری اعلام کرد. این اقدام پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی با خواست استعفای او صورت گرفت.
مرسی که نخستین رئیس جمهوری مصر بود که از راه انتخابات آزاد پس از انقلاب سه سال پیش این کشور علیه نظام محمد حسنی مبارک به قدرت رسیده بود، خود سیسی را به مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر و وزیر دفاع منصوب کرده است.
برکناری مرسی به موجی از خشونت‌های سیاسی بی‌سابقه در مصر انجامیده است. در کنار بر تظاهرات گروه اخوان المسلمین و برخورد نیروهای امنیتی با آن، اسلامگرایان تندرو نیز حملاتی را علیه پایگاه‌های نظامی و امنیتی ترتیب می‌دهند. پس از برکناری مرسی تاکنون صدها تن جان خود را دز این کشور از دست داده‌اند که عمده آنها در درگیری با نیروهای امنیتی مصر بوده است. حکوومت مصر گروه اخوان‌المسلمین را پس از برکناری از قدرت یک گروه تروریستی اعلام کرده است.
شماری از  گزارش‌های رسانه‌ای بخت پیروزی سیسی در انتخابات ریاست جمهوری را «بسیار بالا» می‌دانند. شنبه گذشته جشن‌های سالروز انقلاب سه سال پیش مصر، به جشنواره‌ای برای اعلام حمایت از سیسی با حضور صد‌ها هزار نفر از هوادارانش در مناطق مختلف تبدیل شد.
چند ساعت پیش از انتشار بیانیه شورای عالی نیروهای مسلح مصر، عدلی منصور رئیس جمهوری این کشور، رتبه نظامی سیسی را به ارتشبدی ارتقا داد.
یک مسئول امنیتی به خبرگزاری رویترز گفته است: «چنین اقدامی پیش از استعفای سیسی از فرماندهی ارتش و اعلام نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، انتظار می‌رفت
انتخابات ریاست جمخوری مصر قرار است نیمه نخست سال جاری میلادی برگزار شود. سیسی برای نامزدی باید از سمت وزارت دفاع استعفا داده و ارتش را ترک کند.
سایت روزنامه الاهرام به نقل از منابع آگاه نوشته است که ژنرال صدقی صبحی رئیس ستاد مشترک ارتش مصر، بیشترین بخت را برای جانشینی سیسی در فرماندهی ارتش و وزارت دفاع دارد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn