تظاهرات گسترده در آتن علیه «زورگویان» و «طلبکاران»

آذوح: نخست وزیر یونان با حضور در تلویزیون گفت بار موافقت احتمالی مردم کشورش با سیاست‌های ریاضتی اروپا را به دوش نخواهد کشید و کنار می‌رود. روز دوشنبه هزاران نفر در ‌آتن علیه تجویزهای اقتصادی اروپا تظاهرات کردند.
الکسیس تسیپراس سرنوشت سیاسی خود را با نتیجه رفراندوم روز یکشنبه پیوند زد. او در مصاحبه‌ای که شامگاه دوشنبه ۲۹ ژوئن از تلویزیون سراسری یونان پخش می‌شد به طور ضمنی گفت اگر مردم کشورش با شروط نهادهای کمک‌دهنده موافقت کنند، از کار کنار می‌کشد. سیپراس گفت: «من نخست وزیر همه فصول نیستم
او عنوان کرد که دولت به آرای مردم در صورت موافقت با طرح‌های ریاضتی احترام می‌گذارد اما در عین حال برنامه‌های خود را وا نمی‌نهد.
تسیپراس توضیحات بیشتری در مورد نحوه برخورد دولت و حزب سیریزا با نتیجه رفراندوم نداد. او تنها این را گفت که «هدف همه‌پرسی، پیشبرد مذاکرات است
به موازات صحبت‌های تسیپراس، تظاهراتی هزاران نفری در آتن علیه سیاست‌ها و پیشنهادهای ریاضتی نهادهای جهانی کمک‌دهنده به راه افتاد.
در این تظاهرات که در میدان روبروی پارلمان یونان برگزار شد، مردم شعارهایی علیه «زورگویان»، «تجویزکنندگان دستورالعمل‌‌ها» و «طلبکاران» سر دادند. برخی از وزیران کابینه یونان نیز در میان تظاهرکنندگان بودند. مردم یونان، سه گانه متشکل از بانک مرکزی اروپا، وزیران دارایی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول را «گروه زورگویان» می‌نامند.
همبستگی علیه تروئیکا
پلیس آتن اعلام کرده که ۱۳هزار نفر در خیابان‌ها حضور داشتند که بیشترشان هواداران حزب چپ‌گرای سیریزا بودند. در شهر شمالی تسالونیکی نیز دستکم ۴۰۰۰ نفر علیه سیاست‌های بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول تظاهرات کردند.
تسیپراس از زمان شروع گفت‌‌وگوها با مقامات اروپایی پیوسته مردم کشورش را به مخالفت با طرح‌های ریاضتی فراخوانده است.
او در تلویزیون گفت هر چه مخالفت‌ها با پیشنهادات طلبکاران بیشتر باشد، موضع یونان در مذاکرات مربوط به پرداخت بدهی‌ها و تامین وام تقویت خواهد شد. تسیپراس افزود: «خارج کردن یونان از حوزه یورو نباید هدف طلبکاران باشد زیرا هزینه‌های بسیاری برای آنان دارد
روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن، تاریخ پرداخت کمک‌های مالی گروه تروئیکا به یونان به پایان می‌رسد. در همین روز یونان باید بدهی ۶/ ۱میلیارد یورویی خود را که شامل اقساط عقب‌مانده است، به صندوق بین‌المللی پول بازپرداخت کند.
تسیپراس در مصاحبه تلویزیونی خود گفت یا توافقی تا روز سه‌شنبه بین دولت یونان و مقامات صندوق حاصل می‌شود یا در غیر این صورت، امکان چنین پرداختی وجود ندارد.
نخست وزیر یونان روز جمعه ۲۶ ژوئن گفته بود پاره‌ای از نهادهای مالی بین‌المللی می‌خواهند با شروط خود، مردم یونان را تحقیر کنند.
رویترز گزارش داده که با وجود بسته بودن بانک‌های یونان در روز دوشنبه و تعیین سقف ۶۰ یورو دریافت نقدی در خودپردازها، اوضاع در شهرهای این کشور آرام ماند.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند یونان با وجود ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها و وام‌هایش هنوز با ورشکستگی رسمی فاصله دارد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn