استعفای نخست وزیر و لغو قانون محدودیت تجمعات؛ دو دستاورد مهم برای مخالفان اوکراین

آذوح: پارلمان اوکراین صبح روز سه شنبه قانون اعمال محدودیت بر تجمعات اعتراضی را که در ۱۶ ژانویه به تصویب رسانده بود، لغو کرد.
اوکراین روز سه شنبه شاهد تحولات سیاسی کم سابقه ای بود که از عقب نشینی دولت این کشور در برابر خواسته های مخالفان حکایت دارد.
پارلمان اوکراین صبح روز سه شنبه قانون اعمال محدودیت بر تجمعات اعتراضی را که در ۱۶ ژانویه به تصویب رسانده بود، لغو کرد.
از سوی دیگر ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین با استعفای نخست وزیر این کشور موافقت کرد.
با اوج گیری اعتراضات ضد دولتی که اوکراین را در آستانه بحرانی شدید قرار داد، میکلا آزاروف، نخست وزیر این کشور تصمیم به کناره گیری گرفت.
آقای آزاروف دلیل استعفای خود را ناآرامی های دو ماه گذشته می داند که توسعه اقتصادی و اجتماعی اوکراین را تهدید می کند. آنچه به گفته او تهدیدی برای کل اوکراین و شهروندان این کشور محسوب می شود.
در پی استعفای نخست وزیر، اعضای کابینه هم استعفا خواهند کرد اما تا انتخاب نخست وزیر جدید و تشکیل کابینه جدید یعنی حداکثر تا شصت روز آینده، آزاروف و کابینه اش به کار خود ادامه می دهند.
گفته می شود جلسه اضطراری پارلمان اوکراین که به درخواست رئیس جمهوری این کشور تشکیل شده، روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت.
تصمیم گیری در مورد عفو و آزادی زندانیان سیاسی که در دستور کار روز سه شنبه پارلمان قرار داشت به روز بعد موکول شده است.
نمایندگان حامی دولت در پارلمان خواستار این شده اند که معترضان تا ۱۵ روز آینده میدان استقلال کی یف، پایتخت، را خالی کنند.
مخالفان گفته اند تا آزادی تمامی زندانیان سیاسی میدان استقلال را ترک نخواهند کرد.
از طرف دیگر رهبران مخالفان از هواداران خود خواسته اند که در میدان استقلال حاضر شوند تا در مورد گام بعدی بصورت جمعی تصمیم گیری شود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn